Lời Chúa Mỗi Ngày : Thứ Tư Tuần II MC

Thứ Tư Tuần II MC
Bài đọc: Jer 18:18-20; Mt 20:17-28.
1/ Bài đọc I: 18 Chúng nói: “Hãy đến đây ta cùng nhau bàn mưu tính kế hại Giê-rê-mi-a. Vì thiếu tư tế, lề luật không chết, thiếu hiền nhân, không thiếu ý kiến, thiếu ngôn sứ, không thiếu lời dạy bảo. Đến đây, ta hãy dùng lời nó mà hại nó, và phải hết sức để ý đến mọi lời nó nói.”
19 Lạy ĐỨC CHÚA, xin để ý đến con
và nghe những kẻ tố cáo con nói đó.
20 Nào có ai lấy oán đền ơn?
Thế mà chúng lại đào hố nhằm làm con mất mạng.
Xin Ngài nhớ cho: con đã từng đứng ra trước nhan Ngài
để nói tốt nói hay cho chúng,
để ngăn cơn thịnh nộ của Ngài khỏi giáng lên đầu chúng.
2/ Phúc Âm: 17 Lúc sắp lên Giê-ru-sa-lem, Đức Giê-su đưa Nhóm Mười Hai đi riêng với mình, và dọc đường, Người nói với các ông:
18 “Này chúng ta lên Giê-ru-sa-lem, và Con Người sẽ bị nộp cho các thượng tế và kinh sư. Họ sẽ kết án xử tử Người,
19 sẽ nộp Người cho dân ngoại nhạo báng, đánh đòn và đóng đinh vào thập giá và, ngày thứ ba, Người sẽ trỗi dậy.”
20 Bấy giờ bà mẹ của các con ông Dê-bê-đê đến gặp Đức Giê-su, có các con bà đi theo; bà bái lạy và kêu xin Người một điều.
21 Người hỏi bà: “Bà muốn gì? ” Bà thưa: “Xin Thầy truyền cho hai con tôi đây, một người ngồi bên hữu, một người bên tả Thầy trong Nước Thầy.”
22 Đức Giê-su bảo: “Các người không biết các người xin gì! Các người có uống nổi chén Thầy sắp uống không? ” Họ đáp: “Thưa uống nổi.”
23 Đức Giê-su bảo: “Chén của Thầy, các người sẽ uống; còn việc ngồi bên hữu hay bên tả Thầy, thì Thầy không có quyền cho, nhưng Cha Thầy đã chuẩn bị cho ai, thì kẻ ấy mới được.”
24 Nghe vậy, mười môn đệ kia tức tối với hai anh em đó.
25 Nhưng Đức Giê-su gọi các ông lại và nói: “Anh em biết: thủ lãnh các dân thì dùng uy mà thống trị dân, những người làm lớn thì lấy quyền mà cai quản dân.
26 Giữa anh em thì không được như vậy: Ai muốn làm lớn giữa anh em, thì phải làm người phục vụ anh em.
27 Và ai muốn làm đầu anh em thì phải làm đầy tớ anh em.
28 Cũng như Con Người đến không phải để được người ta phục vụ, nhưng là để phục vụ và hiến dâng mạng sống làm giá chuộc muôn người.”
________________________________________

GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Lãnh đạo bằng phục vụ và chịu đau khổ.
Con người ham quyền hành, chức tước, và địa vị quan trọng trong xã hội; vì khi họ nắm quyền hành, họ sẽ được ra lệnh; khi có chức tước, họ sẽ được mọi người biết tới; và khi làm lớn, họ sẽ được dân chúng hầu hạ. Để đạt được những điều này, nhiều người đã dùng mọi cách để có ưu thế trước, ngay cả việc dùng những thủ đọan để hạ bệ người khác. Điều này được coi là thông thường với các nhà lãnh đạo thế gian, nhưng bị Thiên Chúa ngăn cấm với các nhà lãnh đạo tôn giáo.
Các Bải đọc hôm nay xoay quanh hai cách lãnh đạo khác nhau này. Trong Bài Đọc I, tiên tri Jeremiah khó chịu khi làm việc lành cho dân, đã không được họ biết ơn thì chớ, lại còn bị các nhà lãnh đạo trong dân hội họp nhau, để lập mưu hãm hại ngài. Trong những trường hợp như thế, nhà lãnh đạo tôn giáo dễ nản chí, bỏ cuộc, và ngay cả xin Thiên Chúa báo thù. Trong Phúc Âm, khi Chúa Giêsu loan báo Cuộc Khổ Nạn sắp tới của Ngài lần thứ ba, người mẹ của hai môn đệ Giacôbê và Gioan đến xin Chúa Giêsu cho hai con được “một đứa ngồi bên tả và một đứa ngồi bên hữu trong Nước Chúa.” Điều này gây chia rẽ giữa các môn đệ. Chúa Giêsu phải dạy dỗ để các ông hiểu cách lãnh đạo của người môn đệ Chúa: phải phục vụ mọi người và hy sinh chịu gian khổ.
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Lấy óan đền ơn.
1.1/ Người ngôn sứ phải chịu bắt bớ đau khổ: Điều này hiển nhiên, vì họ phải nói những gì Thiên Chúa nói; và những điều Thiên Chúa nói, nhiều khi là những điều con người không thích nghe. Các ngôn sứ giả nói những điều thiên hạ muốn nghe, nên được mọi người yêu thích. Còn Jeremiah, ông phải nói những gì thiên hạ không muốn nghe như loan báo: chiến tranh, phá hủy và lưu đày. Vì thế, không lạ gì mà ông phải chịu đau khổ. Họ nói với nhau: “Hãy đến đây ta cùng nhau bàn mưu tính kế hại Jeremiah. Vì thiếu tư tế, lề luật không chết; thiếu hiền nhân, không thiếu ý kiến; thiếu ngôn sứ, không thiếu lời dạy bảo. Đến đây, ta hãy dùng lời nó mà hại nó, và phải hết sức để ý đến mọi lời nó nói.” Họ quên rằng Thiên Chúa là Đấng quan phòng mọi sự xảy ra trong trời đất: họ có thể làm cho Jeremiah chịu đựng đau khổ, nhưng không ngăn cản được những gì Thiên Chúa sắp đổ xuống trên họ.
1.2/ Người ngôn sứ dễ mất kiên nhẫn khi phải đương đầu với bạc bẽo, vong ân: Qua đời sống của các tiên tri, chúng ta học được bài học đau khổ của các ngài: một đàng vì thương dân, không muốn dân phải chịu đau khổ, nên cầu nguyện để xin Thiên Chúa thương xót, và đừng đổ đại họa xuống trên dân; một đàng tức giận vì sự ngoan cố của họ, đã không chịu ăn năn trở lại, mà còn tính kế lập mưu để làm hại những người thương yêu lo lắng cho họ. Tiên tri Jeremiah bày tỏ sự bất mãn của ông với dân lên Thiên Chúa: “Lạy Đức Chúa, xin để ý đến con và nghe những kẻ tố cáo con nói đó. Nào có ai lấy oán đền ơn? Thế mà chúng lại đào hố nhằm làm con mất mạng.
Xin Ngài nhớ cho: con đã từng đứng ra trước nhan Ngài để nói tốt nói hay cho chúng, để ngăn cơn thịnh nộ của Ngài khỏi giáng lên đầu chúng.”
2/ Phúc Âm: Tham quyền và củng cố địa vị.
2.1/ Đấng Thiên Sai phải ngang qua con đường đau khổ: Người Do-Thái, trong đó có các Tông-đồ, và ngay cả chúng ta, không thể nào hiểu nổi thánh ý của Thiên Chúa. Họ và chúng ta không thể nào hiểu nổi tại sao một Thiên Chúa quyền uy không dùng sức mạnh để cứu độ, mà lại chọn con đường gian khổ để cứu độ con người! Đây là lần thứ ba Chúa Giêsu mặc khải cho các môn đệ ý định của Thiên Chúa, các môn đệ không hiểu và cũng không muốn chấp nhận con đường này. Tại sao Đấng Thiên Sai phải chịu đau khổ?
(1) Ngài muốn gánh hình phạt của cả nhân lọai trên vai: Tiên tri Isaiah đã loan báo trước: “Sự thật, chính người đã mang lấy những bệnh tật của chúng ta, đã gánh chịu những đau khổ của chúng ta … Chính người đã bị đâm vì chúng ta phạm tội, bị nghiền nát vì chúng ta lỗi lầm; người đã chịu sửa trị để chúng ta được bình an, đã phải mang thương tích cho chúng ta được chữa lành” (Isa 53:4-5).
(2) Con người dễ bị cảm hóa bởi tình yêu hơn lệnh truyền: Trong Cựu Ước, nhiều lần Thiên Chúa truyền qua Lề Luật; nhưng con người vẫn vi phạm. Trong Tân Ước, Thiên Chúa muốn con người nhìn thấy Chúa Giêsu chịu gian khổ, để con người hiểu tình yêu của Ngài dành cho họ; để họ yêu mến Ngài. Khi con người cảm nghiệm được tình yêu, họ sẽ biết sống tốt đẹp.
2.2/ Người mẹ của môn đệ muốn quyền hành cho hai con mình: Điều bà mẹ của Giacôbê và Gioan xin Chúa Giêsu cũng dễ hiểu, nếu xét theo tiêu chuẩn con người; vì có bà mẹ nào không muốn con cái mình có một tương lai yên ấm! Hơn nữa, nếu con được yên ấm, mẹ cũng được hưởng nhờ. Chúa Giêsu rất kiên nhẫn cắt nghĩa cho Bà: “Các người không biết các người xin gì! Các người có uống nổi chén Thầy sắp uống không?” Họ đáp: “Thưa uống nổi.” Vì ham muốn chức quyền, nên họ trả lời “Có!” Nhưng nếu hiểu rõ “chén đắng” mà Chúa Giêsu sắp uống là Con Đường Khổ Nạn của Ngài, chưa chắc họ dám trả lời với Ngài như vậy. Các nhà lãnh đạo tinh thần cũng phải noi gương Chúa Giêsu, phải kiên nhẫn cắt nghĩa và làm cho dân chúng hiểu những gì quá sức họ.
2.3/ Mười môn đệ khác tức tối với hai anh em đó: Khó chịu khi thấy người khác hơn mình là điều thường xảy ra cho tất cả mọi người, vì ai cũng muốn làm lớn. Đây cũng là nguyên nhân chính gây nhiều thiệt hại và đổ vỡ trong cộng đòan. Nếu không biết cách sửa chữa kịp thời, cộng đòan sẽ có nguy cơ tan rã. Nhận ra sự nguy hại của điều này, Đức Giêsu gọi các ông lại và nói: “Anh em biết: thủ lãnh các dân thì dùng uy mà thống trị dân, những người làm lớn thì lấy quyền mà cai quản dân. Giữa anh em thì không được như vậy: Ai muốn làm lớn giữa anh em, thì phải làm người phục vụ anh em. Và ai muốn làm đầu anh em thì phải làm đầy tớ anh em.”
Chúa Giêsu muốn các môn đệ sự khác biệt giữa hai lý tưởng và hai cách lãnh đạo. Lý tưởng khác thì các lãnh đạo cũng phải khác. Lý tưởng của các môn đệ Chúa là đưa mọi người về cho Thiên Chúa, chứ không phải để đạt được uy quyền danh vọng ở đời này; nên cách lãnh đạo của họ cũng phải khác, họ phải phục vụ và hy sinh chịu gian khổ để người khác được cứu độ. Chúa Giêsu dùng chính gương của Ngài để làm ví dụ cho các ông: “Cũng như Con Người đến không phải để được người ta phục vụ, nhưng là để phục vụ và hiến dâng mạng sống làm giá chuộc muôn người.”
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Lòng ham muốn quyền hành, chức tước, và địa vị, xâm nhập khác nơi; ngay cả trong hàng ngũ lãnh đạo tôn giáo và trong gia đình. Người môn đệ Chúa phải đề phòng những ham muốn này; nếu không, họ sẽ cảm thấy bực tức, khó chịu, và ngay cả bỏ lý tưởng đang theo đuổi.
– Chúa Giêsu truyền: Nhà lãnh đạo tôn giáo phải khác với những nhà lãnh đạo khác, vì mục đích của hai bên khác nhau. Họ phải hy sinh phục vụ và chịu đựng gian khổ để đưa con người về với Chúa, chứ không phải để đạt những lợi lộc vật chất ở đời này.
LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP

Solemnity of Saint Joseph, husband of the Blessed Virgin Mary
Viết bởi Lan Hương

Reading 1: (2 Sam 7:4-5a, 12-14a, 16)

The LORD spoke to Nathan and said:
“Go, tell my servant David,
‘When your time comes and you rest with your ancestors,
I will raise up your heir after you, sprung from your loins,
and I will make his kingdom firm.
It is he who shall build a house for my name.
And I will make his royal throne firm forever.
I will be a father to him,
and he shall be a son to me.
Your house and your kingdom shall endure forever before me;
your throne shall stand firm forever.’

Reading 2: (Rom 4:13, 16-18, 22)

Brothers and sisters:
It was not through the law
that the promise was made to Abraham and his descendants
that he would inherit the world,
but through the righteousness that comes from faith.
For this reason, it depends on faith,
so that it may be a gift,
and the promise may be guaranteed to all his descendants,
not to those who only adhere to the law
but to those who follow the faith of Abraham,
who is the father of all of us, as it is written,
I have made you father of many nations.
He is our father in the sight of God,
in whom he believed, who gives life to the dead
and calls into being what does not exist.
He believed, hoping against hope,
that he would become the father of many nations,
according to what was said, Thus shall your descendants be.
That is why it was credited to him as righteousness.

Gospel: (Mt 1:16, 18-21, 24a)

Jacob was the father of Joseph, the husband of Mary.
Of her was born Jesus who is called the Christ.
Now this is how the birth of Jesus Christ came about.
When his mother Mary was betrothed to Joseph,
but before they lived together,
she was found with child through the Holy Spirit.
Joseph her husband, since he was a righteous man,
yet unwilling to expose her to shame,
decided to divorce her quietly.
Such was his intention when, behold,
the angel of the Lord appeared to him in a dream and said,
“Joseph, son of David,
do not be afraid to take Mary your wife into your home.
For it is through the Holy Spirit
that this child has been conceived in her.
She will bear a son and you are to name him Jesus,
because he will save his people from their sins.”
When Joseph awoke,
he did as the angel of the Lord had commanded him
and took his wife into his home.
________________________________________
Written by: Fr. Anthony Dinh Minh Tien, O.P.
I. THEME: St. Joseph became righteous by putting his faith in God.
People are always divided between the two things: on the one side, the absolute faith in God’s wisdom and power; on the other side, human reasoning. When there is a conflict, which way should people follow? Many people think that they only do what they can understand; beyond that, it is superstitious or illusionary. These people forgot that their intellects are very limited; there are truths that exist no matter if they can understand or not, as the prophet Isaiah stated what God said to human beings: “For my thoughts are not your thoughts, nor are your ways my ways, says the Lord.As high as the heavens are above the earth, so high are my ways above your ways and my thoughts above your thoughts” (Isa 55:8-9). The Scripture proved many times that if people obey and do God’s will, they shall prosper and achieve results which are exceeding their expectation; but if they disobey God’s will and do their will, they shall be miserable and endure many unwanted results.
Today readings illustrate three exemplars of faith, Abraham, David and St. Joseph, who did God’s wills though they didn’t understand them. In the first reading, David wanted to build a temple for God to dwell but God didn’t want him to do that. After Naaman revealed God’s will, David obeyed God and stopped his plan. In the second reading, God promised to give Abraham a great descendants. Abraham believed in God’s promise even though he had only two sons, Isaac by Sarah and Ismael by Haggar. This promise is fulfilled in Christ because all who believe in Christ are Abraham’s descendants. In the Gospel, St. Joseph obeyed God’s messenger and welcomed Mary into his house, even though he didn’t understand what “Mary was conceived by the Holy Spirit” meant.
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: Your house and your kingdom shall endure forever before me.

1.1/ King David wanted to build a house for God: After David had settle down his kingdom, he told the prophet Nathan that he wanted to build a temple in his city for God to dwell instead of the Tabernacle. That night, the Lord spoke to Nathan and said:”Go, tell my servant David, ‘Thus says the Lord: Should you build me a house to dwell in?And when your time comes and you rest with your ancestors, I will raise up your heir after you, sprung from your loins, and I will make his kingdom firm.’”
The key word here is “bayit = a house.” It can be understood either as “a place to dwell” or “a household, family” (cf. Gen 7:1, Jos 7:4). God revealed to David that it is not him to build for God a house; but it is Him who shall build a household for David. The Messiah shall come from this household; he shall govern all people, and his kingdom shall last for ever.
1.2/ It is King Solomon who shall build a house for God: The one who shall build for God a house is Solomon, David’s son with Bathsheba. God said about him as follows: “I will raise up your heir after you, sprung from your loins, and I will make his kingdom firm.It is he who shall build a house for my name. And I will make his royal throne firm forever.I will be a father to him, and he shall be a son to me. And if he does wrong, I will correct him with the rod of men and with human chastisements. Your house and your kingdom shall endure forever before me; your throne shall stand firm forever.”
God’s promise was constantly threatened by disobedience of David’s descendants; there was time when people thought that God’s promise came to an end, as in the exile because there was no king nor kingdom. But God was still loyal to His promise until the day that the Messiah came from David’s lineage, and he shall reign for ever.
2/ Reading II: Abraham and his descendants would inherit the world through the righteousness that comes from faith.
2.1/ God’s promise is hard to believe: When God promised to Abraham that He shall give him a numerous descendants as stars in the sky and as sand on the seashore, Abraham didn’t have a child even though he was too old (Gen 15).
2.2/ Abraham’s faith is strong: But Abraham completely trusted in God, Abraham believed God shall accomplish what He promised. That is the reason why Abraham was become righteous, as St. Paul wrote: “It was not through the law that the promise was made to Abraham and his descendants that he would inherit the world, but through the righteousness that comes from faith.”
St. Paul wanted to argue against the Israelite’s wrong understanding that they can be justified by perfectly keeping of the law. His arguments are based on what happened to Abraham:
(1) God’s promise was given to Abraham as a gift: Abraham didn’t do anything to be worthy of God’s promise except to believe in God, as St. Paul said: “For this reason, it depends on faith, so that it may be a gift, and the promise may be guaranteed to all his descendants, not to those who only adhere to the law but to those who follow the faith of Abraham, who is the father of all of us.” Moreover, the law, which was given by God through Moses, came to exist much later. In Abraham’s time, there was no Ten Commandment for people to observe!
(2) Abraham’s descendands become numerous not by blood, but by faith in Christ: It isn’t by blood that Abraham’s descendants become numerous; but by faith of people in Christ that his descendants now become as stars in heaven and as sand on the seashore. About more than half of the worldly population are Abraham’s descendants; they are Jews, Muslims and all christians. St. Paul wrote about this as follows: “He is our father in the sight of God, in whom he believed, who gives life to the dead and calls into being what does not exist.He believed, hoping against hope, that he would become “the father of many nations,” according to what was said, “Thus shall your descendants be.””
(3) People are justified by faith, not by keeping of the law: St. Paul continued to say: “That is why “it was credited to him as righteousness.”” One prominent thing in Abraham’s life is his faith in God. He didn’t see God’s promise was fulfilled during his lifetime. Moreover, he was also tested by God, as in the event which God wanted him to offer his son Isaac as an oblation on Moriah mountain. In all cases, Abraham kept his faith in God; that is the reason why he was credited as the righteous. Similarly, people are justified by their faith in God, not by keeping of the law; because none can perfectly keep the law.
3/ Gospel: St. Joseph did exactly as God’s messenger commanded him.
3.1/ St. Joseph’s faith was tested: His engagement with Mary was under God’s providence; but St. Joseph couldn’t accept Mary’s pregnant when the two didn’t live with each other yet.
(1) Legal situation: Jewish tradition about marriage is similar as Oriental tradition. There are three stages in marriage: Firstly, it is the promise of marriage which is done by the parents of both sides when they are still young. This period isn’t binding if one of them decides not to follow their parents’ promise. Secondly, it is the period of engagement which used to last about one year. According to Jewish law, the couple is officially married though doesn’t live with each other. If they want to divorce, they must go through the procedure of legal matter. St. Joseph and the Blessed Mary were in this period. Lastly, it is the marriage when the couple live with each other as husband and wife.
(2) St. Joseph’s solution: St. Joseph certainly knew that Mary’s pregnant wasn’t from him. As the righteous one, he couldn’t accept Mary’s pregnant. St. Joseph had two ways to solve the problem: either he accuses Mary of infidelity and she shall be stoned to death or secretely leaves her. Out of compassion he had for Mary, St. Joseph didn’t want Mary to be stoned to death, he intentionally planned to secretely leave her.
3.2/ God’s will: According to St. Matthew, “the angel of the Lord appeared to him in a dream and said, “Joseph, son of David, do not be afraid to take Mary your wife into your home. For it is through the Holy Spirit that this child has been conceived in her.She will bear a son and you are to name him Jesus, because he will save his people from their sins.”When Joseph awoke, he did as the angel of the Lord had commanded him and took his wife into his home.
To understand St. Joseph’s decision after he got the revelation of God’s will, we need to find out the role of the Holy Spirit according to the Scripture. The Holy Spirit has at least the following four roles:
(1) He is the one who brings God’s truth to human beings (cf. Exo 31:3; Num 11:25; 27:18; Deut 34:9; 1 Sam 10:10; 2 Sam 23:2; Job 32:8; Psa 32:2);
(2) He helps people to know the truth (cf. Gen 41:38; Num 24:2; Psa 32:2; Joel 2:28; Lk 12:12; Jn 14:17; 15:26);
(3) He, together with God, created the world (cf. Gen 6:3; Jdg 14:6; 1 Sam 11:6; Job 27:3; 33:4; Psa 33:6; 104:30);
(4) He re-creates or renews the creation (cf. Gen 1:2; Jdg 6:34; 11:29; 13:25; 15:9; 1 Sam 10:6; Psa 51:10; 143:10; Job 33:4; Eze 37:1-14; Acts 2:1-4).
Being educated in this tradition, St. Joseph accepted Mary’s pregnant though he knew for certain it wasn’t by him. He didn’t ask God’s messenger to explain the fact “Mary was conceived by the Holy Spirit;” but he believed that the Holy Spirit is the cause of it. In his family life, St. Joseph always let the Holy Spirit to guide him through all critical moments of his family. The Scripture reported three times in his life beside today event. Firstly, he accepted to engage with Mary to become the Messiah’s foster father. Secondly, he brought Mary and the Child to flee to Egypt at night, without asking what he is going to work for a living there. Lastly, he brought his family back to Israel, and established his house in Nazareth, without complaining that he had to relocate one more time.
In brief, St. Joseph didn’t leave a single word for us, but he let us an exemplar of the one who always listens and quickly does God’s will. He completely trusted in God’s power and humbly did what God commanded because he knew that his human reason can’t fathom God’s providence.

III. APPLICATION IN LIFE:
– We are justified by our faith in God and Christ, not by anything that we have done.
– Trials and sufferings in life are occasions for us to show our faith in God. We should always live according to the Holy Spirit’s guidance.
– God is always faithful to His promises; therefore, we need to put our complete trust in Him.