Thứ Ba Tuần 25 TN2
Bài đọc: Prov 21:1-6, 10-13; Lk 8:19-21.
1/ Bài đọc I: Trong tay ĐỨC CHÚA, lòng vua tựa dòng nước chảy,
Người lèo lái đi đâu tuỳ ý Người.
Con người cho lối sống của mình là ngay thẳng,
nhưng ĐỨC CHÚA thấu suốt mọi tâm can.
Thực thi điều công minh chính trực
thì đẹp lòng ĐỨC CHÚA hơn là dâng hy lễ.
Mắt kiêu hãnh, lòng tự cao,
vẻ hào nhoáng của ác nhân: thảy đều là tội lỗi.
Kế hoạch người siêng năng hẳn tạo ra lợi nhuận,
ai vội vàng hấp tấp, ắt phải chịu đói nghèo.
Kho tàng thu tích nhờ môi miệng điêu ngoa
là hơi thở thoáng qua, là bẫy làm thiệt mạng.
Lòng ác nhân ước ao sự dữ,
ngay bạn bè, nó chẳng để mắt thương.
Phạt đứa ưa chế giễu, kẻ khờ dại nên khôn,
dạy bảo người khôn, người khôn càng hiểu biết.
Đấng Công Chính xem xét nhà của ác nhân,
bắt ác nhân lâm vòng tai hoạ.
Kẻ bịt tai trước tiếng kêu của người cô thế,
đến lúc nó kêu, sẽ chẳng được đáp lời.
2/ Phúc Âm: Mẹ và anh em Đức Giê-su đến gặp Người, mà không làm sao lại gần được, vì dân chúng quá đông. Người ta báo cho Người biết: “Thưa Thầy, có mẹ và anh em Thầy đang đứng ngoài kia, muốn gặp Thầy.” Người đáp lại: “Mẹ tôi và anh em tôi, chính là những ai nghe lời Thiên Chúa và đem ra thực hành.”
________________________________________
GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Nghe và thực hành Lời Chúa.
Sống trong cuộc đời con người không chỉ sống cho mình, nhưng phải sống hài hòa với ba mối tương quan: con người với Thiên Chúa, với tha nhân, và với thế giới. Khi có xung đột giữa các tương quan, con người phải biết sống theo ý Thiên Chúa trước và trên hết, sau đó mới tới tương quan với tha nhân, và sau cùng là tương quan với thế giới. Nếu không chịu sống các mối tương quan và sống theo thứ tự ưu tiên của nó, con người sẽ phải lãnh nhận mọi hậu quả xấu dù có biết hay không. Các Bài đọc hôm nay xoay quanh trọng tâm này và chỉ cho con người thấy tại sao phải luôn tìm hiểu và thực hành thánh ý Chúa trong cuộc đời.
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Những lời khuyên thực tiễn trong cuộc sống
(1) Sống ngay thẳng và khiêm nhường trước thiên nhan Chúa: Khi nắm trong tay uy quyền, con người nghĩ mình muốn làm gì thì làm; nhưng họ không biết là họ đang bị điều khiển bởi chính Chúa. Chúa có thể dùng Nebuchadnezzar, vua Babylon như chiếc roi để đánh phạt Dân Chúa; hay dùng Cyrus, vua Ba-Tư như khí cụ để cho Dân Chúa được hồi hương và xây dựng lại Đền Thờ, như Sách Châm Ngôn nói: “Trong tay Đức Chúa, lòng vua tựa dòng nước chảy, Người lèo lái đi đâu tuỳ ý Người.”
(2) Sống bằng sự làm việc chăm chỉ của mình: Con người thường có khuynh hướng làm giầu nhanh chóng. Họ dám dùng bất cứ thủ đọan nào để đạt được mục đích của họ. Họ quên đi rằng của cải có được nhờ siêng năng làm việc sẽ tồn tại lâu dài, còn của có được nhờ thủ đọan sớm hay muộn rồi cũng tiêu tan. Không biết bao nhiêu người muốn làm triệu phú cách nhanh chóng nên vội vàng đem hết những gì mình đã dành giụm được để đầu tư vào những thứ mà họ nghĩ sẽ sinh lời nhanh như thị trường chứng khóan, vé số, nhà cửa. Rốt cuộc lời đâu chẳng thấy mà vốn cũng hết sạch. Những lời của Sách Khôn Ngoan báo trước những điều này: “Kế hoạch người siêng năng hẳn tạo ra lợi nhuận, ai vội vàng hấp tấp, ắt phải chịu đói nghèo. Kho tàng thu tích nhờ môi miệng điêu ngoa là hơi thở thoáng qua, là bẫy làm thiệt mạng.”
(3) Sống làm sao để được Chúa chúc lành: Điều khốn khổ nhất cho con người là sống như không có Chúa. Vì không tin “Trời cao có mắt,” nên họ cũng chẳng thương xót gì tha nhân. Họ sẵn sàng chà đạp quyền lợi tha nhân để đạt được điều họ mong muốn. Nhưng rồi Chúa sẽ mở mắt để họ nhìn thấy các việc làm của họ khi bắt họ chịu đựng đau khổ. Họ có kêu cầu cũng không được Ngài nhận lời vì họ đã không biết thương xót tha nhân. Sách Khôn Ngoan dạy: “Lòng ác nhân ước ao sự dữ, ngay bạn bè, nó chẳng để mắt thương… Đấng Công Chính xem xét nhà của ác nhân, bắt ác nhân lâm vòng tai hoạ. Kẻ bịt tai trước tiếng kêu của người cô thế, đến lúc nó kêu, sẽ chẳng được đáp lời.”
2/ Phúc Âm: Ai nghe và làm theo Lời Chúa trở nên mẹ và anh em của Chúa.
(1) Những người trong gia đình không luôn luôn là những người ủng hộ Chúa. Phúc Âm Marcô thuật lại việc họ tính đi bắt Chúa về vì nghĩ Chúa bị mất trí (Mk 3:21). Trong Phúc Âm Matthêu, Chúa cũng báo trước kẻ thù là người nhà mình (Mt 10:36). Kinh nghiệm thực tế cho thấy, những người hiểu và quí mến mình thường không phải những người trong gia đình mình. Bạn tâm giao là những người cùng nhắm chung một hướng đi, có cùng một sở thích, và có thể sẵn sàng chấp nhận mọi gian khổ để hy sinh cho nhau.
(2) Nghe và làm theo ý Thiên Chúa là trở nên Mẹ và anh em của Chúa. Chúa Giêsu không chỉ dạy hay đòi hỏi điều kiện này, nhưng chính Ngài đã sống làm gương trước cho mọi người. Ngài chấp nhận sứ vụ Nhập Thể – Cứu Độ là vì vâng lời Thiên Chúa và yêu thương con người khi Ngài nói: “Ta đến từ Trời không phải để làm theo ý Ta, nhưng để làm theo ý Đấng đã sai Ta. Và đây là ý của Chúa Cha Đấng sai Ta là Ta không nên để mất bất cứ ai Ngài đã ban cho Ta, nhưng cho sống lại trong Ngày Tận Thế” (Jn 6:38-39). Để có thể làm được điều này đòi hỏi con người phải biết từ bỏ ý riêng và một niềm tin vững mạnh nơi Thiên Chúa.
(3) Khi nói những lời này, Chúa Giêsu không khinh thường Mẹ và các Tông Đồ của Ngài vì Đức Mẹ và các Tông Đồ là những người đã nghe và làm theo Lời Chúa. Trong biến cố Truyền Tin, Đức Mẹ đã từ bỏ ý riêng muốn sống đời độc thân để thưa “Xin Vâng” với kế họach cứu độ của Chúa, và sống lời “Xin Vâng” này suốt cuộc đời. Không những thế, chính Đức Mẹ còn khuyên những người giúp việc trong tiệc cưới Cana: “Hễ Người bảo gì, hãy làm như vậy.”
Các Tông Đồ cũng thế, các ngài đã mạnh dạn bỏ nghề nghiệp đi theo Chúa, làm việc cho Chúa, và đổ máu đào hy sinh cho Chúa. Đức Mẹ và các Tông Đồ đã trở nên Mẹ và những người anh em đầu tiên của Chúa.
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Con người chúng ta chỉ là tạo vật và khí cụ Chúa dùng mà thôi. Dẫu ý thức hay không ý thức, tất cả mọi người chúng ta đều làm theo ý định của Thiên Chúa. Vì Chúa là Người điều khiển cuộc đời nên chúng ta phải cố gắng tìm ra và làm theo ý Thiên Chúa.
– Điều bất hạnh nhất trong cuộc đời là con người sống như không có Thiên Chúa. Vì không tin có Ngài nên họ cũng chẳng thương gì đến tha nhân, ngay cả cha mẹ và những người trong gia đình. Do đó, điều quan trọng nhất cha mẹ cần phải dạy cho con mình là biết kính sợ Thiên Chúa; vì kính sợ Thiên Chúa là nguồn gốc của mọi khôn ngoan.
– Điều kiện không thể thiếu để trở nên người nhà của Thiên Chúa là biết lắng nghe và làm theo ý Thiên Chúa, chứ không phải chỉ cần mang danh hiệu là “Kitô hữu.”
LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP
Tuesday in the Twenty-fifth Week of the Ordinary Time2
Viết bởi Lan Hương
Reading 1 (Pro 21:1-6, 10-13)
Like a stream is the king’s heart in the hand of the LORD;
wherever it pleases him, he directs it.
All the ways of a man may be right in his own eyes,
but it is the LORD who proves hearts.
To do what is right and just
is more acceptable to the LORD than sacrifice.
Haughty eyes and a proud heart?
the tillage of the wicked is sin.
The plans of the diligent are sure of profit,
but all rash haste leads certainly to poverty.
Whoever makes a fortune by a lying tongue
is chasing a bubble over deadly snares.
The soul of the wicked man desires evil;
his neighbor finds no pity in his eyes.
When the arrogant man is punished, the simple are the wiser;
when the wise man is instructed, he gains knowledge.
The just man appraises the house of the wicked:
there is one who brings down the wicked to ruin.
He who shuts his ear to the cry of the poor
will himself also call and not be heard.
Gospel (Lk 8:19-21)
The mother of Jesus and his brothers came to him
but were unable to join him because of the crowd.
He was told, “Your mother and your brothers are standing outside
and they wish to see you.”
He said to them in reply, “My mother and my brothers
are those who hear the word of God and act on it.”
________________________________________
Fr. Anthony Dinh Minh Tien, O.P.
I. THEME: To hear and to practice God’s word
In life, people can’t live only for themselves, but also live in harmony with three other relationships: with God, with others and with the world. When there is a conflict between these three, people must live their relationship with God above all, then their relationship with others, and last of all their relationship with the world. If people don’t live these three relationships and according to their priority, they must endure all bad results, no matter if they know or not.
Today readings center on these three relationships and give a reason why people must always find out and practice God’s will in their life. In the first reading, the author of the Book of Proverbs gave some practical advises for people in their relationship with God, others and the worls. In the Gospel, when Jesus was told, “Your mother and your brothers are standing outside and they wish to see you.” He said to them in reply, “My mother and my brothers are those who hear the word of God and act on it.”
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: Some practical advises for our life
1.1/ To live righteously and humbly before God: When people have power in their hand, they think that they can do anything they want to; they don’t know that they are controlled by God. For example, God used Assyrian king as a rod to wipe out the Northern Kingdom in 721 BC; then he used Nebuchadnezzar, the Babylon king as other rod to punish the Assyrians and to wipe out the Southern Kingdom in 587 BC and to bring them on exile. Finally, God used Cyrus, the Persian king to take over the Babylonians and to issue a degree to set the Israelites free co that they can come back and re-establish their nation again. These kings might not know that they acted according to God’s will, but no matter they knew or not, they were still doing God’s will, as said by the author of the Book of Proverb: “Like a stream is the king’s heart in the hand of the Lord; wherever it pleases him, he directs it.”
1.2/ To earn a living by one’s diligently working: People have a tendency to become rich quickly; they shall use any trick to attain of their goal. They forget that the richess they have by diligently working shall remain, but the richess they get by wicked way, soon or later shall disappear. Many people, because of wanting to become rich quickly, invest all what they have in the areas they think shall give profit quickly, such as: stock, housing, lottery. The result is that they lost all what they have. If these people read and think over these words of the Book of Proverbs, they might not lose their property: “The plans of the diligent are sure of profit, but all rash haste leads certainly to poverty. He who makes a fortune by a lying tongue is chasing a bubble over deadly snares.”
1.3/ To live in a way that God shall give us his blessing: The most miserable thing for people in life is that they live as though God doesn’t exist. Since they don’t believe in God, they don’t love others. They are ready to violate justice, even to destroy others to attain what they want. God shall open their eyes to see all what they do when He causes them to suffer. At that time, even they cry out to God, He shall not hear them because they had no mercy for others. The author of the Book of Proverbs taught: “The soul of the wicked man desires evil; his neighbor finds no pity in his eyes. He who shuts his ear to the cry of the poor will himself also call and not be heard.”
2/ Gospel: “My mother and my brothers are those who hear the word of God and act on it.”
2.1/ Who is my mother and my brothers? Luke reported in today Gospel: “The mother of Jesus and his brothers came to him but were unable to join him because of the crowd. He was told, “Your mother and your brothers are standing outside and they wish to see you.” He said to them in reply, “My mother and my brothers are those who hear the word of God and act on it.”
One can easily make a conclusion when hearing Jesus’ reply that Jesus did not have a special love for his mother and brothers. This is not correct since Jesus’ intention is to widen his family to all who do God’s will, not only those who belonged to the circle of his family. The only important requirement to become a member of God’s household is “to listen to the word of God and act on it.”
2.2/ The Blessed Mother and Jesus’ brothers: Mary is Jesus’ mother, not only because she gave birth to Jesus, but also the mother according to Jesus’ requirement, that is “to listen to the word of God and act on it.” Mary heard and obeyed God’s word in all her life: in taking the vow of virginity; in saying “Yes!” to Gabriel’s announcement in the Annunciation, in Cana, in the loosing of Jesus in the Temple, and specially, in standing courageously at the foot of the cross with Jesus, her son. Mary also obeyed Jesus to become the mother of all human beings. In a word, she set a good example to those who “listen to the word of God and act on it.”
Many people rely on the expression “the mother of Jesus and his brothers” to show that Mary cannot be a virgin because she had many other sons who are Jesus’ brothers. This is not correct, since in Greek there is only a noun “adelphos” to indicate brother, whether blood brother, or cousin, or closed friend, or any those who has the same goal as in armies, religious orders, or any association. Therefore, one cannot rely on the noun “adelphos” to make such a conclusion. The brothers mentioned here could be Jesus’ cousins, James and Joseph, Salome’s sons, or the apostles. They are brothers, not only of the relationship, but also of having the same Jesus’ standard which is “to listen to the word of God and act on it.” They sacrificed all to follow Jesus to do God’s will by proclaining the Good News.
III. APPLICATION IN LIFE:
– We are only God’s creatures and His instruments. Conscious of this or not, all of us are under God’s providence. Since God controls our life, we must make an effort to know and to do God’s will.
– The most unhappy thing in life is that people live as though there is no God. Since these people don’t believe in God, they don’t also love others, even their parents and the members of their family. Therefore, the mort important thing which parents must teach their chidren is to revere God because to revere God is the source of all wisdom.
– The necessary requirement to become a member of God’s household is to listen and to do God’s will, not only to bear the title as a “Christian.”