Lời Chúa Mỗi Ngày : Thứ Tư Tuần 21 TN2, Năm Chẵn

Thứ Tư Tuần 21 TN2, Năm Chẵn
Bài đọc: 2 Thes 3:6-10, 16-18; Mt 23:27-32.
1/ Bài đọc I: 6 Thưa anh em, nhân danh Chúa Giê-su Ki-tô, chúng tôi truyền cho anh em phải xa lánh mọi người anh em sống vô kỷ luật, không theo truyền thống anh em đã nhận được từ nơi tôi.
7 Chính anh em thừa biết là anh em phải bắt chước chúng tôi thế nào. Khi ở giữa anh em, chúng tôi đã không sống vô kỷ luật.
8 Chúng tôi đã chẳng ăn bám ai, trái lại đêm ngày đã làm lụng khó nhọc vất vả, để khỏi nên gánh nặng cho người nào trong anh em.
9 Không phải là vì chúng tôi không có quyền hưởng sự giúp đỡ, nhưng là để nêu gương cho anh em bắt chước.
10 Thật vậy, khi còn ở với anh em, chúng tôi đã chỉ thị cho anh em: ai không chịu làm thì cũng đừng ăn!
16 Chúa là nguồn mạch bình an, xin Người ban cho anh em được bình an mọi lúc và về mọi phương diện. Xin Chúa ở cùng tất cả anh em.
17 Chính tôi, Phao-lô, tự tay viết lời chào này. Đó là chữ ký trong tất cả các thư của tôi. Tôi viết như thế đó. Chúc tất cả anh em được đầy ân sủng của Đức Giê-su Ki-tô, Chúa chúng ta.
2/ Phúc Âm: 27 “Khốn cho các người, hỡi các kinh sư và người Pha-ri-sêu giả hình! Các người giống như mồ mả tô vôi, bên ngoài có vẻ đẹp, nhưng bên trong thì đầy xương người chết và đủ mọi thứ ô uế.
28 Các người cũng vậy, bên ngoài thì có vẻ công chính trước mặt thiên hạ, nhưng bên trong toàn là giả hình và gian ác!
29 “Khốn cho các người, hỡi các kinh sư và người Pha-ri-sêu giả hình! Các người xây mồ cho các ngôn sứ và tô mả cho những người công chính.
30 Các người nói: “Nếu như chúng ta sống vào thời của tổ tiên, hẳn chúng ta đã không thông đồng với các ngài mà đổ máu các ngôn sứ.”
31 Như vậy, các người tự làm chứng rằng các người đúng là con cháu của những kẻ đã giết các ngôn sứ.
32 Thì các người đổ thêm cho đầy đấu tội của tổ tiên các người đi!
________________________________________
GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Làm việc với ý hướng tốt lành.
Cùng một việc làm, nhưng ý hướng tại sao làm rất khác nhau, và kết quả thu nhận được đều tùy thuộc vào ý hướng làm. Ví dụ việc đi lễ mỗi tuần: có người đi vì lòng kính mến Chúa, có người đi để giữ luật cho khỏi phạm tội, có người đi để làm vui lòng người khác, có người đi để khoe thân thể hay quần áo. Chỉ có người đi lễ vì lòng kính mến Chúa thực sự mới được Ngài ban mọi ơn thánh cần thiết cho cuộc sống.
Các bài đọc hôm nay đưa ra các mẫu người làm việc vì các ý hướng khác nhau. Trong bài đọc I, thánh Phaolô khuyên các tín hữu bắt chước ngài trong việc sống kỷ luật và làm việc để có của ăn; đừng bắt chước những người vô kỷ luật và lười biếng. Trong Phúc Âm, Chúa Giêsu phơi bày những ý định xấu xa, tội lỗi của các Biệt-phái và Kinh-sư. Ngài tố cáo họ là những người giả hình, vì “bên ngoài có vẻ công chính trước mặt thiên hạ, nhưng bên trong toàn là giả hình và gian ác!”
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Đời sống kỷ luật
1.1/ Sự cần thiết của đời sống kỷ luật: Thành công hay thất bại cả về mặt vật chất lẫn tinh thần đều tùy thuộc vào đời sống kỷ luật, thái độ luôn biết làm chủ con người mình trong bất cứ hoàn cảnh nào của cuộc sống. Người kỷ luật không bao giờ để cho người khác hay khó khăn chi phối họ; trái lại, họ tìm mọi cách để khắc phục các trở ngại gặp phải. Thánh Phaolô là mẫu người kỷ luật, nhưng ngài cũng biết ảnh hưởng của những người vô kỷ luật trên các tín hữu của ngài, nên ngài nhắc nhở họ: “Thưa anh em, nhân danh Chúa Giêsu Kitô, chúng tôi truyền cho anh em phải xa lánh mọi người anh em sống vô kỷ luật, không theo truyền thống anh em đã nhận được từ nơi tôi. Chính anh em thừa biết là anh em phải bắt chước chúng tôi thế nào. Khi ở giữa anh em, chúng tôi đã không sống vô kỷ luật.”
1.2/ Sự cần thiết của làm việc: Con người sống cần có của ăn, và để có của ăn con người phải làm việc. Những tư tế của Chúa, vì phải làm việc trong Đền Thờ nên không có giờ để làm việc kiếm của ăn như những người khác, Chúa ban cho họ được quyền hưởng của ăn do giáo dân cung cấp. Điều này công bằng vì họ cũng làm việc để lo lắng phần hồn cho giáo dân; chỉ bất công khi họ không chu tòan trách vụ của mình. Thánh Phaolô được quyền hưởng những gì dành cho các tư tế, nhưng ngài cố gắng hy sinh làm việc để nêu gương sáng cho giáo dân. Ngài nói: “Chúng tôi đã chẳng ăn bám ai, trái lại đêm ngày đã làm lụng khó nhọc vất vả, để khỏi nên gánh nặng cho người nào trong anh em. Không phải là vì chúng tôi không có quyền hưởng sự giúp đỡ, nhưng là để nêu gương cho anh em bắt chước.”
Ngài ra chỉ thị cho họ: “Ai không chịu làm thì cũng đừng ăn!” Điều này thật công bằng cho những người có khả năng làm việc. Nhưng nhiều người lười biếng lý luận “không làm mà cũng có ăn thì tốt hơn” hay “làm ít ăn nhiều thì mới là người khôn ngoan.” Chẳng những đã không làm, họ còn dùng thời giờ rảnh rỗi để phạm tội: nói xấu, xen vào việc của người khác, hưởng thụ những thú vui bất chính… Đúng như lời một thánh nhân đã cảnh cáo: “Ở không là mẹ của các tật xấu.”
1.3/ Phản ứng của những người siêng năng làm việc: Khi thấy những người khác không làm mà được hưởng, đôi khi còn được hưởng trọn mọi cố gắng của người khác, những người siêng năng làm việc sẽ khó chịu tức tối vì bất công. Một số phản ứng sau đây sẽ xảy ra:
(1) Phản ứng thông thường là sẽ tìm cách cho những người ấy một bài học hay phơi bày họ ra ánh sáng. Phản ứng này sẽ làm con người bất an nếu gặp chống cự và kết quả không theo ý mình muốn.
(2) Một phản ứng khác là sờn lòng nản chí rồi bỏ không tiếp tục làm điều đúng nữa. Phản ứng này không nên làm vì đã để người khác chi phối cuộc đời mình.
(3) Phản ứng của Thánh Phaolô: Hãy khuyên bảo họ; nếu cách đó không kết quả thì hãy tìm sự bình an nơi Chúa vì: “Chúa là nguồn mạch bình an, xin Người ban cho anh em được bình an mọi lúc và về mọi phương diện.” Hơn nữa, chúng ta không lo việc bất công vì chính Ngài sẽ phán xét họ, vì không có gì giấu kín mà không bị tỏ lộ ra. Họ có thể đóng kịch qua mặt hết mọi người nhưng không bao giờ qua mặt được Thiên Chúa, Đấng thấu suốt tâm hồn họ.
2/ Phúc Âm: Lối sống giả hình của các Kinh-sư và Biệt-phái.
Cũng giống như những người lười biếng không chịu làm việc, các Kinh-sư và Biệt-phái cũng bị Chúa tố cáo về lối sống giả hình của họ. Thay vì chu tòan bổn phận hướng dẫn dân chúng sống theo sự thật, theo lề luật Chúa dạy, họ làm dân chúng xa lánh Chúa vì lối sống đầy gương mù của họ: “Khốn cho các người, hỡi các Kinh-sư và Biệt-phái giả hình! Các người giống như mồ mả tô vôi, bên ngoài có vẻ đẹp, nhưng bên trong thì đầy xương người chết và đủ mọi thứ ô uế. Các người cũng vậy, bên ngoài thì có vẻ công chính trước mặt thiên hạ, nhưng bên trong toàn là giả hình và gian ác!”
Họ che mắt dân chúng để khỏi nhìn thấy những tính tóan dơ bẩn bên trong bằng việc làm những công trình to lớn bên ngoài như xây cất mồ cho các tiên tri và tô mả cho những người công chính. Chúa Giêsu vạch trần những tính tóan của họ: “Các ngươi nói: “Nếu như chúng ta sống vào thời của tổ tiên, hẳn chúng ta đã không thông đồng với các ngài mà đổ máu các ngôn sứ.” Như vậy, các ngươi tự làm chứng rằng các người đúng là con cháu của những kẻ đã giết các ngôn sứ. Các người đổ thêm cho đầy đấu tội của tổ tiên các người đi!” Những mồ mả họ xây là những bằng chứng tố cáo việc đổ máu người vô tội của họ. Cha ông họ đã làm những việc này trong quá khứ, họ đang làm những việc ấy trong hiện tại, và họ sẽ còn làm trong tương lai khi họ đổ máu người vô tội quan trọng nhất là Chúa Giêsu.
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Đời sống kỷ luật không thể thiếu nếu chúng ta muốn thành công trong tất cả các công việc tinh thần cũng như vật chất.
– Bao lâu còn khả năng làm việc, con người cần làm để nuôi sống bản thân và góp phần vào các công cuộc phát triển trong gia đình cũng như ngoài xã hội.
– Chúng ta cần phải thành thật trong khi làm việc. Chúng ta chỉ có thể che mắt con người, nhưng không thể đánh lừa Thiên Chúa.

LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP

Wednesday of the Twenty-first Week in Ordinary Time
Viết bởi Lan Hương
Readings: 2 Thes 3:6-10, 16-18; Mt 23:27-32.

1/ First Reading: NAB 2 Thessalonians 3:6 We instruct you, brothers, in the name of (our) Lord Jesus Christ, to shun any brother who conducts himself in a disorderly way and not according to the tradition they received from us. 7 For you know how one must imitate us. For we did not act in a disorderly way among you, 8 nor did we eat food received free from anyone. On the contrary, in toil and drudgery, night and day we worked, so as not to burden any of you. 9 Not that we do not have the right. Rather, we wanted to present ourselves as a model for you, so that you might imitate us. 10 In fact, when we were with you, we instructed you that if anyone was unwilling to work, neither should that one eat. 16 May the Lord of peace himself give you peace at all times and in every way. The Lord be with all of you. 17 This greeting is in my own hand, Paul’s. This is the sign in every letter; this is how I write. 18 The grace of our Lord Jesus Christ be with all of you.
2/ Gospel: NAB Matthew 23:27 “Woe to you, scribes and Pharisees, you hypocrites. You are like whitewashed tombs, which appear beautiful on the outside, but inside are full of dead men’s bones and every kind of filth. 28 Even so, on the outside you appear righteous, but inside you are filled with hypocrisy and evildoing. 29 Woe to you, scribes and Pharisees, you hypocrites. You build the tombs of the prophets and adorn the memorials of the righteous, 30 and you say, ‘If we had lived in the days of our ancestors, we would not have joined them in shedding the prophets’ blood.’ 31 Thus you bear witness against yourselves that you are the children of those who murdered the prophets; 32 now fill up what your ancestors measured out!”

I. THEME: Working with a good intention
People can do the same work but with different intentions; and the results mostly depend on their intention. For example, the attending of the Sunday Mass: Some attend it out of their reverence for God; some just want to keep the law so they don’t sin; some go to please others; still some go because there is opportunity for them to wear the newly outfit or to display of their beauty. Only those who attend the Mass out of their reverence for God shall receive His grace which is necessary for their life.
Today readings want to present the examples of those who worked with different intentions. In the first reading, St. Paul advised his faithful to imitate him to live a disciplined life and to work hard for their living; they shouldn’t imitate those who lived undisciplined and lazy. In the Gospel, Jesus displayed sinful intentions of scribes and Pharisees. He accused them as the hypocrites who are “on the outside you appear righteous, but inside you are filled with hypocrisy and evildoing.”
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: To live a disciplined life
1.1/ The necessity of a disciplined life: To be successful or failed both in material and spiritual life depend upon the disciplined life. Those who are successful are the ones who know how to control themselves in any situation of their life. The disciplined persons never let others nor difficult situations prevent them from doing good works; in opposition, they shall find all possible ways to overcome them. St. Paul is the model of the disciplined person. He knew the bad effects of the undisciplined on his faithful, so he advised them, “We instruct you, brothers, in the name of (our) Lord Jesus Christ, to shun any brother who conducts himself in a disorderly way and not according to the tradition they received from us. For you know how one must imitate us.”
1.2/ The necessity of hard working: People need to have food so they can live; in order to have food, they must work. The Levites and the priests who work in the temple, have no time to work for their living as lay people, can live by the tithes of others; ten percent from people’s income as the law prescribed. This is just because they also work for people’s spiritual life. It is only unjust if the priests don’t fulfill their priestly duty. St. Paul justified that he has the right to enjoy what is prescribed for the priests; but he tried to work hard to set an exemplar for the faithful. He wrote, “For we did not act in a disorderly way among you, nor did we eat food received free from anyone. On the contrary, in toil and drudgery, night and day we worked, so as not to burden any of you. Not that we do not have the right. Rather, we wanted to present ourselves as a model for you, so that you might imitate us.”
He gave them an order, “if anyone was unwilling to work, neither should that one eat.” This is just for those who are capable of working. Many lazy people reasoned, “It is better to have food without working” or “have lots of food without working hard is the sign of wisdom.” Some people who aren’t working hard but also use their time to sin, such as: to slander, to interfere in others’ work, to entertain fleshy temptations; as a saint forewarns, “To be idle is the mother of all bad habits.”
1.3/ The hard working people’s reactions: When they see people who don’t work but enjoy many benefits, sometimes even take away all of others’ efforts, they become irritated and angry. Some of the followed reactions may happen:
(1) The normal reaction is to find a way to teach these people a lesson or to display their sin to light. This reaction may cause hardship if others resist and may get unwanted results.
(2) The other reaction is to stop doing good works. This reaction isn’t good because we let others to affect our life.
(3) St. Paul’s reaction: He advised them. If this way isn’t effective, look for peace in God because God is the source of peace. “May the Lord of peace himself give you peace at all times and in every way.” Moreover, we shouldn’t worry about injustice because God shall judge them on the Last Day; no hidden thing shall be passed unaware. Their hypocrites can be hidden from people, but not from God because He can see all of their intentions.
2/ Gospel: Pharisees and scribes live a hypocritical life to deceive others and to hide their sins.
2.1/ A hypocritical life: Jesus accused the Pharisees and the scribes, “Woe to you, scribes and Pharisees, hypocrites! For you are like whitewashed tombs, which outwardly appear beautiful, but within you are full of dead men’s bones and all uncleanness…You also outwardly appear righteous to men, but within you are full of hypocrisy and iniquity.”
– Hypocrisy, “hypokritês” has three meanings: First is the one who answer, or a translator who only knows what both sides want to speak, but not their intentions. Secondly, it is an actor or anyone who has a role in the play. An actor or an actress must express what the play writer wants them to express. The well-known actor must be the one who exactly expresses the role of the person he plays; for examples, he can easily cry while deep down inside he doesn’t want to cry, or laugh while his soul has many things to worry about. Lastly, it is a hypocrite, the one who acts out to hide what he really wants.
– White-painted tombs: To keep people from being unclean, the Israelites paint white all the tombs so people might recognize and avoid them. However, no matter how white are the tombs, they can’t hide what are inside: full of dead men’s bones and all uncleanness.
– The Pharisees and the scribes’ hypocrisy: They wear phylacteries, prayer boxes and long tassels, together with all their pious acts. All these can only deceive those innocent and naïve, not the wise and the experience. They never can deceive God, who fathoms all their intentions and plans.
2.2/ They persecute the prophets: Jesus continues, “Woe to you, scribes and Pharisees, hypocrites! for you build the tombs of the prophets and adorn the monuments of the righteous, saying, `If we had lived in the days of our fathers, we would not have taken part with them in shedding the blood of the prophets.’ Thus you witness against yourselves, that you are sons of those who murdered the prophets. Fill up, then, the measure of your fathers.”
Most of God’s prophets were maltreated, persecuted and killed by the Jews. The reasons for these are they obeyed God and said what people didn’t want to hear, or to accuse the king or people’s sins. The Pharisees and the scribes wanted to build or to paint the righteous’ tombs to show that they aren’t like their ancestors. Jesus seems to tell them if they sincerely want that, they should change their attitude and receive prophets. In contrast, they are finding ways to persecute and to seize Jesus, the most important of all prophets.
Today, there are still people like the Pharisees and the scribes. There are some faithful who didn’t visit or care for their parents when they are alive; but when their parents died, they lamented and wailed to show people how much love they have for their parents. They organized a big funeral and built beautiful tombs to hide their ungrateful to their parents. A Vietnamese adage describes these people as follows, “When alive, they don’t feed; when pass away, they offer their funeral oration for flies.”
III. APPLICATION IN LIFE:
– The disciplined life can’t be lacked if we want to be successful in both material and spiritual life.
– As long as we have the capacity to work, we must work for our living and make a contribution to developmental plans of our family and society.
– We must have a good intention in doing works. Remember that we can hide our bad intention from people, but never can hide it from God.