Lời Chúa Mỗi Ngày : Thứ Hai Tuần 16 TN2, Năm Chẵn

Thứ Hai Tuần 16 TN2, Năm Chẵn
Bài đọc: Mic 6:1-4, 6-8; Mt 12:38-42
1/ Bài đọc I: 1 Các ngươi hãy nghe điều ĐỨC CHÚA phán:
“Đứng lên! Hãy mở một vụ kiện trước các núi,
các đồi phải nghe tiếng của ngươi! “
2 Hãy nghe vụ kiện của ĐỨC CHÚA, hỡi các núi,
hỡi nền tảng vững bền của cõi đất, nghe đây!
Vì ĐỨC CHÚA đang kiện cáo dân Người,
Người tranh luận với Ít-ra-en.
3 “Dân Ta hỡi, Ta đã làm gì ngươi?
Ta đã làm chi khiến ngươi phiền lòng? Hãy trả lời cho Ta.
4 Phải chăng vì Ta đã đưa ngươi lên từ đất Ai-cập,
đã giải thoát ngươi khỏi cảnh tôi đòi,
đã sai Mô-sê, A-ha-ron và Mi-ri-am đến hướng dẫn ngươi? “
6 [Dân tự hỏi mình rằng: ]
“Tôi sẽ mang gì vào chầu ĐỨC CHÚA
và cúi mình trước Thiên Chúa tối cao?
Phải chăng tôi sẽ mang những lễ toàn thiêu,
những con bê một tuổi vào chầu Đức Chúa?
7 Phải chăng ĐỨC CHÚA ưa thích từng ngàn dê đực,
và hằng vạn suối dầu?
Phải chăng tôi sẽ dâng con trai đầu lòng để chuộc lỗi cho tôi,
dâng con ruột để đền tội cho chính mình? “
8 (Ngôn sứ đáp: )
“Hỡi người, bạn đã được nói cho hay điều nào là tốt,
điều nào ĐỨC CHÚA đòi hỏi bạn:
đó chính là thực thi công bình, quý yêu nhân nghĩa
và khiêm nhường bước đi với Thiên Chúa của bạn.”
2/ Phúc Âm: 38 Bấy giờ có mấy kinh sư và mấy người Pha-ri-sêu nói với Đức Giê-su rằng: “Thưa Thầy, chúng tôi muốn thấy Thầy làm một dấu lạ.”
39 Người đáp: “Thế hệ gian ác và ngoại tình này đòi dấu lạ. Nhưng chúng sẽ không được dấu lạ nào, ngoài dấu lạ ngôn sứ Giô-na.
40 Quả thật, ông Giô-na đã ở trong bụng kình ngư ba ngày ba đêm thế nào, thì Con Người cũng sẽ ở trong lòng đất ba ngày ba đêm như vậy.
41 Trong cuộc phán xét, dân thành Ni-ni-vê sẽ trỗi dậy cùng với thế hệ này và sẽ kết án họ, vì xưa dân ấy đã sám hối khi nghe ông Giô-na rao giảng; mà đây thì còn hơn ông Giô-na nữa.
42 Trong cuộc phán xét, nữ hoàng Phương Nam sẽ đứng lên cùng với thế hệ này, và bà sẽ kết án họ, vì xưa bà đã từ tận cùng trái đất đến nghe lời khôn ngoan của vua Sa-lô-môn; mà đây thì còn hơn vua Sa-lô-môn nữa.
________________________________________
GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Bụt nhà không thiêng; gần nhà gọi bụt bằng anh!
Trong Cựu Ước, ngoài Sách tiên tri Jonah, ông cũng được đề cập đến trong 2 Kings 14:25: ông là con của Amittai, người Gathhepher. Ông hoạt động dưới triều Vua Jeroboam II, đồng thời hay sớm hơn Hosea và Amos; vì thế ông được kể là tiên tri sớm nhất trong các tiên tri. Trong Tân Ước, tiên tri Jonah được đề cập đến trong Matthew 12:38-41 và Luke 11:29-32. Một số học giả chủ trương chú giải sách của Jonah như một dụ ngôn hay so sánh và loại ra ngoài tính lịch sử của sách vì 2 lý do: (1) phép lạ quá lớn không thể xảy ra; và (2) thể loại của sách là tường thuật, không phải là tiên tri. Trong phụng vụ của Do Thái, Sách Jonah được đọc trong ngày Yom Kippur (Ngày Xá Tội), vào giờ nguyện ban trưa.
Một trong những điều quan trọng nhất của thần học Do Thái là (Teshuva): họ có khả năng ăn năn trở lại và được Thiên Chúa tha thứ. Và đây là điều chính yếu trong sách của Jonah. Ông không muốn Thiên Chúa tha thứ cho kẻ thù, và vì thế ông đã từ chối không kêu gọi dân thành Nineveh ăn năn trở lại; nhưng Thiên Chúa lại muốn ngược lại: Ngài không muốn kẻ có tội phải chết, nhưng muốn nó ăn năn thống hối và được sống.
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Liên hệ giữa Chúa và Israel
1.1/ Thiên Chúa kiện Israel: Thiên Chúa truyền cho Micah đi nhắc lại cho Dân Chúa biết tình yêu chung thủy của Ngài dành cho họ với sự chứng kiến của núi đồi. Tại sao cần núi đồi làm chứng? Vì con người dễ thay đổi mau quên; nhưng núi đồi không thay đổi theo thời gian; chúng đã chứng kiến từ đầu Chúa đã yêu và làm cho dân Chúa những gì: Ngài đã mang dân từ đất nô lệ của Ai Cập vào vùng đất tự do đầy sữa và mật; Ngài đã gởi đến cho dân những nhà lãnh đạo và tiên tri để điều hành và giáo dục dân chúng như Moses, Aaron và Miram.
Thiên Chúa chưa một lần bội hứa hay làm phiền lòng Israel, thế mà họ đã quay lưng lại với Ngài. Họ đã đúc tượng con bê bằng vàng để thờ và nói với nó: Đây là đấng đã cứu ngươi ra khỏi cảnh nô lệ của người Ai-cập!
1.2/ Israel đáp trả tình yêu Thiên Chúa thế nào? Họ chỉ chú trọng tới hình thức và các lễ nghi bên ngoài. Họ nghĩ sẽ làm vui lòng Chúa bằng việc giữ các ngày lễ và dâng những của lễ toàn thiêu như: con đầu lòng, trâu bò một tuổi, không tì vết … Họ nghĩ sẽ làm vui lòng Chúa bằng ngàn chiên cừu hay vạn những con sông đầy dầu ôliu để Thiên Chúa tha thứ cho những xúc phạm và tội lỗi của họ. Thiên Chúa không muốn những điều này. Ngài không đòi Israel điều gì khác ngoài việc có lòng yêu mến nhân từ, thực thi công chính, và ăn ở khiêm nhường.
2/ Phúc Âm: Một số biệt phái và ký lục đòi Chúa làm một phép lạ để họ có thể tin vào Ngài.
2.1/ Dấu lạ Jonah: Những người này có thể đã chứng kiến hay ít nhất đã được nghe những lời Chúa dạy và về các phép lạ Chúa đã làm trong Israel. Đất Israel không lớn lắm; chỉ cần những tiếng đồn loan đi là mọi người đều biết. Hôm nay họ muốn thử thách Chúa để họ thấy tận mắt dấu lạ thì họ mới tin. Chúa từ chối không thỏa mãn lời yêu cầu của họ; nhưng Ngài hứa sẽ cho thấy một dấu lạ cả thể sau này.
Dấu lạ Jonah: Ông đã từ chối không đi giảng dạy tại Nineveh. Thay vì đó, đáp tàu đi Tarsus; và sau đó đã bị ném xuống biển và bị nuốt bởi một con cá voi. Ông ở trong bụng cá 3 ngày đêm và sau đó cá đã nhả ông ra trên bờ biển. Phép lạ nữa Chúa sẽ làm là họ sẽ chứng kiến Chúa cũng sẽ ở trong mồ 3 ngày 3 đêm và sau đó sẽ sống lại và ra khỏi mồ: một phép lạ chưa từng xảy ra bao giờ. Đó là cái chết, an táng, sống lại và lên trời của chính Ngài.
2.2/ Bụt nhà không thiêng: Chúa Giêsu, Con Thiên Chúa đã thân hành đến và sống giữa dân để mặc khải, dạy dỗ những lời khôn ngoan chưa từng nghe của Thiên Chúa; đồng thời làm những phép lạ chưa từng thấy xảy ra từ tạo thiên lập địa đến giờ. Thế mà họ vẫn coi thường và thử thách Ngài như trong bài Phúc Âm hôm nay. Vì thế, Chúa cảnh cáo họ:
– Dân thành Nineveh sẽ tố cáo những người này cứng lòng vì họ đă ăn năn trở lại khi nghe Jonah giảng chỉ một lần; trong khi những người này đã được nghe và chứng kiến bao nhiêu phép lạ Người đã làm và vẫn không tin!
– Nữ Hoàng Phương Nam đã lặn lội từ xa và mang biết bao lễ vật đến triều công để được nghe sự khôn ngoan của Vua Solomon; trong khi thế hệ này đã không phải lặn lội đi xa; đã không phải trả một đồng, mà vẫn từ chối nghe lời khôn ngoan của Con Thiên Chúa!
Tại sao bụt nhà không thiêng? Có nhiều lý do; sau đây là một vài lý do chính:
(1) Đã quá quen nên không cảm thấy quí nữa và nghĩ đó là chuyện tự nhiên phải đến. Nghe Chúa giảng hay làm phép lạ lần đầu tiên, họ có thể sửng sốt và tin; nhưng nếu nghe và chứng kiến nhiều lần, họ sẽ nhàm chán và mất đi niềm tin ban đầu.
(2) Kiêu căng và vọng ngoại: Cái gì của người ngoài mới hay mới tốt; còn cái gì ở trong gia đình, làng mạc, quốc gia thì xem thường (Nathanael nói: ở Nazareth thì có gì hay? Những người Biệt phái tuy nhận ra sự khác thường nơi Chúa Giêsu; nhưng vẫn gạt đi và nói: người này không phải con ông thợ mộc Giuse và bà Maria; và anh em của ông không phải là người đồng hương với chúng ta sao? Và họ vấp phạm vì Ngài).
(3) Dạy và bắt thực hành những gì họ không thích; nhất là bắt phải từ bỏ những gì họ đã quá quen thuộc; nhất là lại tố cáo những bất công tội lỗi của họ. Con người có khuynh hướng chiều theo những gì dễ thực hành và lối sống dễ dãi hưởng thụ hơn.
Đức tin nhờ phép lạ là đức tin nhất thời. Chúa Giêsu nói với Thánh Thomas: “Phúc cho những ai đã không thấy mà tin.”
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Chúng ta phải sống mối liên hệ mật thiết với Thiên Chúa, biểu tỏ qua cuộc sống công chính và bác ái với tha nhân. Mọi lễ nghi bên ngoài sẽ vô ích nếu chúng ta không sống những mối liên hệ này.
– Trong cuộc đời, chỉ một mình Thiên Chúa là Người yêu chúng ta đích thực và các vô vị lợi. Chúng ta đừng bao giờ phản bội tình yêu trung thành của Ngài.
– Chúng ta cần phải luôn biết kính sợ Thiên Chúa. Ngài không phải như một con người để rồi khi đã chán ngán chúng ta có thể gạt qua một bên. Ngài là Thiên Chúa duy nhất của cuộc đời.

LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP

Monday of the Sixteenth Week in Ordinary Time
Viết bởi Lan Hương

Reading 1 (Mic 6:1-4, 6-8):

Hear what the LORD says:
Arise, present your plea before the mountains,
and let the hills hear your voice!
Hear, O mountains, the plea of the LORD,
pay attention, O foundations of the earth!
For the LORD has a plea against his people,
and he enters into trial with Israel.

O my people, what have I done to you,
or how have I wearied you? Answer me!
For I brought you up from the land of Egypt,
from the place of slavery I released you;
and I sent before you Moses,
Aaron, and Miriam.

With what shall I come before the LORD,
and bow before God most high?
Shall I come before him with burnt offerings,
with calves a year old?
Will the LORD be pleased with thousands of rams,
with myriad streams of oil?
Shall I give my first-born for my crime,
the fruit of my body for the sin of my soul?
You have been told, O man, what is good,
and what the LORD requires of you:
Only to do the right and to love goodness,
and to walk humbly with your God.

Gospel (Mt 12:38-42):

Some of the scribes and Pharisees said to Jesus,
“Teacher, we wish to see a sign from you.”
He said to them in reply,
“An evil and unfaithful generation seeks a sign,
but no sign will be given it
except the sign of Jonah the prophet.
Just as Jonah was in the belly of the whale three days and three nights,
so will the Son of Man be in the heart of the earth
three days and three nights.
At the judgment, the men of Nineveh will arise with this generation
and condemn it, because they repented at the preaching of Jonah;
and there is something greater than Jonah here.
At the judgment the queen of the south will arise with this generation
and condemn it, because she came from the ends of the earth
to hear the wisdom of Solomon;
and there is something greater than Solomon here.”
________________________________________
Fr. Anthony Dinh Minh Tien, O.P.
I. THEME: No man is a hero to his valet.
In the Old Testament, the prophet Jonah was mentioned in his Book and in 2 Kings 14:25. He is the son of Amittai, a Gathhepher. He carried out his prophetic mission under the reign of king Jeroboam II (early 8th BC), might be at the same time or earlier than Hosea and Amos; therefore, he was regarded as the earliest of the prophets who left behind their works. In the New Testament, Jonah was mentioned by both Matthew 12:38-41 and Luke 11:29-32.
Some scholars want to comment the Book of Jonah only as parable or allegory, and discard its historicity because of the two reasons. First, the miracle was too big, it can’t be happened. Secondly, the style of the Book is narrative, not prophetic. In the Jewish liturgy, the Book of Jonah is read on the Yom Kippur, at noon prayer.
One of the important theological points of Judaism is Teshuva which believes that people have a capacity to repent and to be forgiven. This is the main theological point of the Book of Jonah. The prophet didn’t want God to forgive his enemies, and therefore, he refused to preach repentance to the Ninevites; but God wanted the opposite. He doesn’t want a sinner to die, but to repent and to live.
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: “What the Lord requires of you: Only to do right and to love goodness, and to walk humbly with your God.”
1.1/ God had a plea against the Israelites: God commanded the prophet Micah to tell the Israelites of His loyal love for them, with the witnesses of the mountains, hills and earth, “Hear, then, what the Lord says: Arise, present your plea before the mountains, and let the hills hear your voice! Hear, O mountains, the plea of the Lord, pay attention, O foundations of the earth! For the Lord has a plea against his people, and he enters into trial with Israel.” Why did God need the witnesses of the mountains, hills and earth? Because people are easy to change and to forget; but the mountains, hills and earth don’t change much with time. They witnessed from the beginning what God has done for the Israelites. He brought them out of their slavery to the Egyptians and led them to the Promise Land, full of milk and honey. He sent them leaders and prophets to lead and to educate them, such as: Moses, Aaron và Miram.
God never betrays or does anything bad to the Israelites, but they turned their back to Him. They made golden calves to worship and to say to them: This is the one that liberated us from Egypt!
1.2/ What does God want the Israelites to respond to His love? In worshipping God, the Israelites paid attention to superficial and outside ceremonies. They think that they shall please God by keeping the feast and offering holocausts with calves a year old, with thousands of rams, with myriad streams of oil or the first-born so that God shall forgive their sins.
Micah declared that God doesn’t want these things because all belong to Him. What He wants was clearly said by the prophet, “You have been told, O man, what is good, and what the Lord requires of you: Only to do right and to love goodness, and to walk humbly with your God.”
2/ Gospel: Some of the scribes and Pharisees demanded some signs from Jesus before they believe in him.
2.1/ The sign of Jonah: The people who asked the question could witness the miracles which Jesus did in Israel, or at least they heard about his teaching and his miracles. Israel isn’t very big, people can know what happened by rumors. In today passage, they wanted to test Jesus by asking him to let them see a sign so that they can believe in him. Jesus denied to satisfy their request; but he promised to let them see a big one later.
In the Book of Jonah, the prophet denied to preach repentance at Nineveh; instead, he went to buy a ticket to Tarsus. Something happened in the ship, he was thrown to the sea and swallowed by a whale. He stayed in the whale’s belly for three days and nights before the whale vomitted him out at the seashore. Jesus used this miracle to tell the scribes and Pharisees that they shall witness a big miracle in which Jesus shall stay three days and nights in the tomb before he shall resurrect and go out of it. This miracle, which they never hear of, is his death, burial, resurrection and ascension.
2.2/ No man is a hero to his valet: Jesus, the Son of God, incarnated and lived among people to reveal and to teach them God’s wisdom which they never heard before; at the same time, he let them see miracles which they never saw from the foundation of the world. But they still insulted and tested him as shown in today Gospel. Therefore, Jesus warned them:
– People of Nineveh city shall accused them of hardness of heart because they repented when they heard Jonah’s preaching only once; while these people had heard Jesus’ preaching and seen his miracles many times, but they still didn’t believe him!
– The queen of Sheba shall accused them too, because she must come from a far distance and bring many tributes to king Solomon in order to listen to his wisdom; while they didn’t have to travel from afar and pay a single coin, but they still refused to listen to the Son of God’s wisdom.
Why “No man is a hero to his valet”? There are many reasons, some of the main ones are following:
(1) Since they are so used to it, they think that it is natural for it to happen. When they heard Jesus’ preaching or witnessed his miracle for the first time, they might be surprise and believe; but when they heard and witnessed many times, they were bored with and lost their first faith.
(2) Pride and prejudice: Many people have a habit of overvaluing of people from outside, those from outside are esteemed as good, those from their family, village and nation are insulted and degraded. For examples, Nathanael said to Philip: “Can anything good come from Nazareth?” (Jn 1:46). These Pharisees, could see something which are different in Jesus, still insulted him, “Is he not the carpenter’s son? Is not his mother named Mary and his brothers James, Joseph, Simon, and Judas? Are not his sisters all with us? Where did this man get all this?” (Mt 13:55-56).
(3) Jesus taught and told them to do what they didn’t like: People don’t like who tells them to discard habits which they so get used to them, especially accuses them of their sins. They have a tendency to like what is easy to do and what is comfortable to them.
III. APPLICATION IN LIFE:
– We must live our relationship with God, expressing through a righteous life and charity with others. All outside ceremonies shall be useless if we don’t live our relationships with God and others.
– Only God who truly and unconditionally loves us; we should never betray His loyal love.
– We must always revere God. He isn’t a person so that when we are tired of Him, we can avoid Him; He is the only God of our life.