Thứ Hai Tuần 15 TN2
Bài đọc: Isa 1:10-17; Mt 10:34-11:1
1/ Bài đọc I: 10 Hỡi những kẻ làm đầu Xơ-đôm, hãy nghe lời ĐỨC CHÚA phán.
Hỡi dân Gô-mô-ra, hãy lắng tai nghe Thiên Chúa chúng ta dạy bảo.
11 ĐỨC CHÚA phán: “Ngần ấy hy lễ của các ngươi, đối với Ta, nào nghĩa lý gì?
Lễ toàn thiêu chiên cừu, mỡ bê mập, Ta đã ngấy.
Máu bò, máu chiên dê, Ta chẳng thèm!
12 Khi các ngươi đến trình diện Ta, ai khiến các ngươi phải giẫm lên khuôn viên của Ta?
13 Thôi, đừng đem những lễ vật vô ích đến nữa.
Ta ghê tởm khói hương; Ta không chịu nổi ngày đầu tháng,
ngày sa-bát, ngày đại hội,
không chịu nổi những người cứ phạm tội ác rồi lại cứ lễ lạt linh đình.
14 Ta chán ghét những ngày đầu tháng, những đại lễ của các ngươi.
Những thứ đó đã trở thành gánh nặng cho Ta, Ta không chịu nổi nữa.
15 Khi các ngươi dang tay cầu nguyện, Ta bịt mắt không nhìn;
các ngươi có đọc kinh cho nhiều, Ta cũng chẳng thèm nghe.
Vì tay các ngươi đầy những máu.
16 Hãy rửa cho sạch, tẩy cho hết,
và vứt bỏ tội ác của các ngươi cho khỏi chướng mắt Ta.
Đừng làm điều ác nữa.
17 Hãy tập làm điều thiện, tìm kiếm lẽ công bình,
sửa phạt người áp bức, xử công minh cho cô nhi, biện hộ cho quả phụ.
2/ Phúc Âm: 34 “Anh em đừng tưởng Thầy đến đem bình an cho trái đất; Thầy đến không phải để đem bình an, nhưng để đem gươm giáo.
35 Quả vậy, Thầy đến để gây chia rẽ giữa con trai với cha, giữa con gái với mẹ, giữa con dâu với mẹ chồng.
36 Kẻ thù của mình chính là người nhà.
37 “Ai yêu cha yêu mẹ hơn Thầy, thì không xứng với Thầy. Ai yêu con trai con gái hơn Thầy, thì không xứng với Thầy.
38 Ai không vác thập giá mình mà theo Thầy, thì không xứng với Thầy.
39 Ai giữ lấy mạng sống mình, thì sẽ mất; còn ai liều mất mạng sống mình vì Thầy, thì sẽ tìm thấy được.
40 “Ai đón tiếp anh em là đón tiếp Thầy, và ai đón tiếp Thầy là đón tiếp Đấng đã sai Thầy.
41 “Ai đón tiếp một ngôn sứ, vì người ấy là ngôn sứ, thì sẽ được lãnh phần thưởng dành cho bậc ngôn sứ; ai đón tiếp một người công chính, vì người ấy là người công chính, thì sẽ được lãnh phần thưởng dành cho bậc công chính.
42 “Và ai cho một trong những kẻ bé nhỏ này uống, dù chỉ một chén nước lã thôi, vì kẻ ấy là môn đệ của Thầy, thì Thầy bảo thật anh em, người đó sẽ không mất phần thưởng đâu.”
1 Ra chỉ thị cho mười hai môn đệ xong, Đức Giê-su rời chỗ đó, đi dạy dỗ và rao giảng trong các thành thị trong miền.
________________________________________
GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Luôn sống như đang hiện diện trước mặt Thiên Chúa.
Một sự thật về Thiên Chúa mà con người cần ý thức: Ngài ở khắp mọi nơi; vì thế, không có một việc làm nào của con người qua khỏi ánh mắt của Thiên Chúa. Đây cũng là niềm tin của người Việt-nam khi nói: “Trời cao có mắt.” Vì có mắt nên Ngài nhìn thấy mọi sự, ngay cả những sự bí mật trong tâm hồn, và Ngài sẽ trả ơn hoặc báo oán con người xứng với việc họ làm. Trong thực tế, nhiều lần con người quên thực tại quan trọng này, họ nghĩ họ có thể giấu Thiên Chúa, nên cũng cư xử với Ngài như cư xử với những con người khác.
Các bài đọc hôm nay muốn nhắc nhở cho con người hãy luôn biết sống như đang hiện diện trước mặt Thiên Chúa. Trong bài đọc I, ngôn sứ Isaiah nhắc nhở cho con cái Israel biết phản ứng của Đức Chúa khi nhìn họ tới dâng lễ vật lên cho Ngài. Người tay sạch lòng thanh sẽ được Ngài đoái nhận và chúc lành; người tay vấy máu và hai lòng sẽ chỉ gây kinh tởm cho Ngài. Trong Phúc Âm, Chúa Giêsu khuyên nhủ các môn đệ luôn biết sống theo sự thật, cho dù có phải chịu ghét bỏ, truy tố, và tiêu diệt. Hãy làm mọi sự cho tha nhân như đang làm cho chính Ngài, vì Ngài sẽ thưởng công xứng đáng tất cả việc làm đó.
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Giá trị bên trong hơn là hình thức bên ngoài.
1.1/ Thiên Chúa chán ngán những giả dối bên ngoài: Con người muốn che đậy tội lỗi và ác tâm bên trong bằng những hình thức vồn vã và săn đón bên ngoài. Họ chỉ có thể làm những điều này với con người, vì con người không thể nhìn thấu những gì họ suy nghĩ bên trong; nhưng họ không thể đánh lừa Thiên Chúa, vì Ngài nhìn thấu suốt tâm hồn họ.
Ngôn sứ Isaiah tố cáo các nhà lãnh đạo Israel khi họ tới dâng của lễ cho Thiên Chúa. Ngài đã chán ngấy những lễ vật toàn thiêu béo tốt họ dâng. Họ đánh lừa chính họ, vì họ nghĩ Thiên Chúa không biết những tội ác họ làm, hay họ nghĩ Ngài cũng giống như vua chúa, cứ việc hối lộ những của béo tốt là mọi chuyện sẽ êm đẹp. Họ nghĩ khi họ vất vả đến Đền Thờ dâng của lễ là làm lợi cho Thiên Chúa. Ngôn sứ nói rõ sự khó chịu và chán ghét của Thiên Chúa khi cứ phải nhìn loài người đóng kịch, để lừa dối Thiên Chúa: Đức Chúa phán: “Ngần ấy hy lễ của các ngươi, đối với Ta, nào nghĩa lý gì? Lễ toàn thiêu chiên cừu, mỡ bê mập, Ta đã ngấy. Máu bò, máu chiên dê, Ta chẳng thèm!”
Họ quên đi tất cả của cải trong thế gian này là của Thiên Chúa. Họ có dâng lễ vật cũng là lấy của Ngài ban mà dâng. Họ có đến dâng lễ cũng là do lợi ích cho chính họ chứ chẳng thêm gì cho Thiên Chúa. Đối với những người này, những lễ vật họ dâng sẽ không được chấp nhận, lời cầu của họ sẽ chẳng được lắng nghe, tội lỗi đã phạm chẳng những không được lắng nghe mà còn chuốc thêm tội đánh lừa Thiên Chúa. Ngài tỏ rõ cho họ biết: “Khi các ngươi dang tay cầu nguyện, Ta bịt mắt không nhìn; các ngươi có đọc kinh cho nhiều, Ta cũng chẳng thèm nghe. Vì tay các ngươi đầy những máu.”
1.2/ Thiên Chúa trân quí những cao đẹp trong tâm hồn: Để được Thiên Chúa chấp nhận và lắng nghe, con người cần sống thành thật mối liên hệ giữa họ với Thiên Chúa và với tha nhân. Trước khi đến Đền Thờ dâng lễ vật, họ phải thành tâm thống hối mọi tội lỗi đã phạm, họ phải hòa giải các nỗi bất hòa giữa họ với tha nhân.
Sống công bằng là điều kiện căn bản cho mối liên hệ giữa họ và Thiên Chúa: “Hãy tập làm điều thiện, tìm kiếm lẽ công bình, sửa phạt người áp bức, xử công minh cho cô nhi, biện hộ cho quả phụ.” Thời nào cũng có những người đối xử bất công với tha nhân vì tham lợi nhuận. Họ lợi dụng quyền hành để áp bức người cô thân cô thế, nhất là những cô nhi quả phụ. Họ dung túng những kẻ làm điều ác vì đã nhận quà hối lộ hay muốn được thăng quan tiến chức.
2/ Phúc Âm: Đòi hỏi của Thiên Chúa không luôn phù hợp với sở thích của con người.
2.1/ Chiến tranh và hòa bình: Danh từ “mákairan” có hai nghĩa: gươm giáo và chiến tranh. Nghĩa “gươm giáo” không thích hợp ở đây, nên dùng “chiến tranh” như là tương phản của “bình an.” Câu hỏi được đặt ra là tại sao “Hoàng Tử Bình An” như lời ngôn sứ Isaiah đã loan báo lại đem chiến tranh?
Thưa vì tư tưởng và cách thức của Thiên Chúa khác với tư tưởng và cách của con người:
Thế gian không chấp nhận sự thật: Nói và sống theo sự thật sẽ gây chia rẽ trong nhà, vì không phải tất cả mọi người đều muốn nói và sống theo sự thật. Ví dụ: Bố mẹ ngăn cản không cho con kết hôn với người ngoài đạo vì sợ con xao lãng việc giữ đạo. Bố mẹ ngăn cản không cho con đi tu vì muốn có người nối dõi tông đường và hầu hạ. Vợ không muốn chồng bắt con đi nhà thờ vì muốn con đi chùa… Trong những tình cảnh như vậy, một người có nên quyết liệt sống theo sự thật hay im lặng đồng lõa để gia đình được bình an?
2.2/ Tiêu chuẩn của Thiên Chúa: Xung đột xảy ra không phải chỉ trong tư tưởng, nhưng còn trong lối sống của người môn đệ. Ngài đòi con người phải sống theo tiêu chuẩn của Nước Trời trong khi con người chỉ muốn an phận với những tiêu chuẩn sống của thế gian. Ví dụ: Chúa đòi con người:
– Phải đặt Chúa trên hết mọi sự: cha mẹ, vợ con, anh chị em trong khi có cha mẹ hay vợ/chồng đòi phải đặt họ trên hết.
– Phải từ bỏ mọi sự và vác thập giá theo Chúa vì: “Ai tìm giữ mạng sống mình thì sẽ mất; ai liều mất mạng sống mình thì sẽ tìm lại được;” trong khi trào lưu xã hội luôn cổ võ lối sống đặt cá nhân trên hết.
– Phải tiếp đón các người làm việc cho Chúa: các tiên tri, các người công chính, các môn đệ thì sẽ được dự phần vào các phần thưởng họ sẽ được; trong khi những loại người này không luôn được tôn vinh dưới con mắt của người thế gian!
– Phải giúp đỡ người nghèo vì làm cho họ là làm cho chính Chúa; trong khi người thế gian chỉ bỏ công giúp đỡ những người sẽ mang lại lợi nhuận cho họ.
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Con người sống theo hình thức bên ngoài nhưng Thiên Chúa chú trọng đến những nét đẹp trong tâm hồn. Chúng ta hãy cố gắng sống như đang ở trước tôn nhan Thiên Chúa.
– Sống theo sự thật sẽ giúp chúng ta luôn sống như đang ở trước mắt Chúa, cho dù sống theo sự thật sẽ bị người đời chê ghét, lừa đảo, truy tố và tiêu diệt; nhưng người môn đệ của Chúa không thể sống khác hơn.
– Thách đố của chúng ta: Chúng ta có dám chấp nhận đau khổ để nói và sống theo sự thật?
LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP
Monday of the Fifteenth Week in Ordinary Time
Viết bởi Lan Hương
Reading 1 (Isa 1:10-17)
Hear the word of the LORD,
princes of Sodom!
Listen to the instruction of our God,
people of Gomorrah!
What care I for the number of your sacrifices?
says the LORD.
I have had enough of whole-burnt rams
and fat of fatlings;
In the blood of calves, lambs and goats
I find no pleasure.
When you come in to visit me,
who asks these things of you?
Trample my courts no more!
Bring no more worthless offerings;
your incense is loathsome to me.
New moon and sabbath, calling of assemblies,
octaves with wickedness: these I cannot bear.
Your new moons and festivals I detest;
they weigh me down, I tire of the load.
When you spread out your hands,
I close my eyes to you;
Though you pray the more,
I will not listen.
Your hands are full of blood!
Wash yourselves clean!
Put away your misdeeds from before my eyes;
cease doing evil; learn to do good.
Make justice your aim: redress the wronged,
hear the orphan’s plea, defend the widow.
Gospel (Mt 10:34-11:1)
Jesus said to his Apostles:
“Do not think that I have come to bring peace upon the earth.
I have come to bring not peace but the sword.
For I have come to set
a man against his father,
a daughter against her mother,
and a daughter-in-law against her mother-in-law;
and one’s enemies will be those of his household.
“Whoever loves father or mother more than me is not worthy of me,
and whoever loves son or daughter more than me is not worthy of me;
and whoever does not take up his cross
and follow after me is not worthy of me.
Whoever finds his life will lose it,
and whoever loses his life for my sake will find it.
“Whoever receives you receives me,
and whoever receives me receives the one who sent me.
Whoever receives a prophet because he is a prophet
will receive a prophet’s reward,
and whoever receives a righteous man
because he is righteous
will receive a righteous man’s reward.
And whoever gives only a cup of cold water
to one of these little ones to drink
because he is a disciple?
amen, I say to you, he will surely not lose his reward.”
When Jesus finished giving these commands to his Twelve disciples,
he went away from that place to teach and to preach in their towns.
________________________________________
Fr. Anthony Dinh Minh Tien, O.P.
I. THEME: Live as we are present before God.
A truth about God which people need to know is that He is present everywhere; therefore, there isn’t any human action which can be hidden from God. This is also the faith of the Vietnamese when they say, “The high heaven has eye.” Since God has eye, He sees everything, even the secret things in human mind, and He shall reward or punish people according to their deeds. In reality, people often forget this important fact. They think that they can hide from God so they deal with Him as they deal with others.
Today readings remind people that they should always live as they are present before God. In the first reading, the prophet Isaiah reminded the Israelites of God’s reaction when He witnessed they offered their sacrifices to Him. Those who have clean hands and pure heart shall be received and blessed; those who have hands smeared with blood and impure heart only caused displeasure for Him. In the Gospel, Jesus advised his disciples to always live according to the truth, even though they might be hated, persecuted and destroyed. They should do to others as they do to Him because He shall worthily reward all such deeds.
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: God sees inside values more than outside ceremonies.
1.1/ God is disgusted with deceptive acts: People used to cover their sins and bad intentions by solicitous and eager welcome. They can only do this to human beings because they can’t see what they hid inside; but they can’t deceive God because He can see through their mind and heart.
The prophet Isaiah accused the Israel’s leaders when they offered their sacrifices to God, He is disgusted with their holocaust offerings even though they offered fat animals. They deceived themselves because they thought that God didn’t know the crimes they committed. They might think that God is like them, when they offered Him good sacrifices, everything shall be fine. They thought that when they came to the temple to worship and to offer sacrifices, they did good deeds to God. The prophet declared God’s tiredness and displeasure when He kept seeing people to deceive Him, “What care I for the number of your sacrifices? says the Lord. I have had enough of whole-burnt rams and fat of fatlings; in the blood of calves, lambs and goats I find no pleasure. When you come in to visit me, who asks these things of you? Trample my courts no more! Bring no more worthless offerings; your incense is loathsome to me. New moon and Sabbath, calling of assemblies, octaves with wickedness: these I cannot bear. Your new moons and festivals I detest; they weigh me down, I tire of the load.”
They forgot that all things in this world belong to God. If they offer Him sacrifices, they take what belong to Him and give back to Him. If they come to worship, it is for their own benefit, nothing is for God. To this kind of people, their sacrifices shall not be accepted, their prayers shall not be heard, their sins shall not be forgiven and they committed another sin which is to deceive God. He clearly declared to them: “When you spread out your hands, I close my eyes to you; though you pray the more, I will not listen. Your hands are full of blood!”
1.2/ God loves those who have good heart and mind: In order for God receives sacrifices and hears prayers, people need to sincerely live their relationships with God and others. Before they come to the temple, they must sincerely repent all sins they has committed and must be reconciled with others.
To practice justice is the basic condition for their relationship with God. The prophet Isaiah advised them. “Wash yourselves clean! Put away your misdeeds from before my eyes; cease doing evil; learn to do good. Make justice your aim: redress the wronged, hear the orphan’s plea and defend the widow.”
In every generation, there always exist those who unjustly treat others because of their greed. They use their power to oppress those who are alone and helpless, especially the widow and the orphan. They pardon the wicked because they received their money or wanted to be promoted by them.
2/ Gospel: God’s requirements aren’t always in agree with human interests.
2.1/ War and peace: The noun “mákairan” in Greek has two meamings: sword and war. The meaning “sword” isn’t proper here. The meaning “war” is better and oppose with “peace.” The question is asked by many that why Jesus, known as “the prince of peace” according to the prophet Isaiah, brings war?
The answer is that God’s thought and way are different with human thought and way. The world doesn’t accept the truth. If a person always speaks and lives the truth, he shall cause division at home because not all members of his household want to speak and to live the truth. For examples, parents prevent their children to marry a Gentile because they are afraid that their children shall neglect to practice their faith. Parents don’t want their child to become a priest because they want to have a descendant. The wife doesn’t want her husband to force their child to go to a church because she wants him to go to a temple, etc. In these situations, should a person be courage to stand for the truth which he believe, or be silent so that his family can be at peace?
2.2/ God’s standards: Conflicts happen not only in thought but also in way of living of a disciple. Jesus demanded his disciples to live according to the heavenly standards while people only want to live according to the worldly standards. Few examples shall illustrate this conflict according to today passage:
– Jesus demands his disciples to put God over their parents, wife and children, brothers and sisters while these people want to be put first.
– Jesus demands his disciples to give up everything to follow him because “whoever finds his life will lose it, and whoever loses his life for my sake will find it;” while the social fashion advertises the way of life that put the individual above all.
– Jesus teaches the faithful to welcome special people, such as: the prophet and the righteous so that they shall share the same reward which they receive, while these people aren’t always received by worldly people.
– Jesus teaches his disciples to help the poor because when they do anything for them, they do for God Himself; while worldly people only help those who bring profits for them.
III. APPLICATION IN LIFE:
– People pay attention to outside behavior but God pays attention only to inside virtues. We should always live as we are present before God.
– Live according to the truth helps us to always live in God’s presence. We should live according to the truth even though we might be hated, persecuted and destroyed. Jesus’ disciples can’t live a life other than that.
– This is our challenge: Are we willing to accept suffering to speak and to live according to the truth?