Thứ Sáu Tuần 20 TN1, Năm lẻ.
Bài đọc: Ruth 1:1, 3-6, 14b-16, 22; Mt 22:34-40.
1/ Bài đọc I: 1 Vào thời các thủ lãnh cai trị, một nạn đói xảy ra trong xứ. Có một người cùng với vợ và hai con trai bỏ Bê-lem miền Giu-đa mà đến ở trong cánh đồng Mô-áp.
3 Rồi ông Ê-li-me-léc, chồng bà Na-o-mi, chết đi, còn lại bà Na-o-mi và hai đứa con.
4 Hai người này lấy vợ Mô-áp, một người tên là Oóc-pa, người kia tên là Rút. Họ ở lại đó chừng mười năm.
5 Rồi Mác-lôn và Kin-giôn cả hai đều chết, còn lại bà Na-o-mi mất chồng, mất con.
6 Bà lên đường cùng với hai người con dâu, bỏ cánh đồng Mô-áp mà trở về quê hương, vì tại cánh đồng Mô-áp, bà nghe nói là ĐỨC CHÚA đã viếng thăm dân Người và cho họ có bánh ăn.
14 Hai người con dâu lại oà lên khóc. Oóc-pa ôm hôn từ giã mẹ chồng, còn Rút thì cứ khắng khít theo bà.
15 Bà Na-o-mi nói: “Kìa chị dâu con trở về với dân tộc của nó và các thần của nó. Con cũng vậy, hãy theo chị dâu con mà về đi!”
16 Rút đáp: “Xin mẹ đừng ép con bỏ mẹ mà trở về, không theo mẹ nữa, vì mẹ đi đâu, con đi đó,
mẹ ở đâu, con ở đó, dân của mẹ là dân của con, Thiên Chúa của mẹ là Thiên Chúa của con.”
22 Thế là từ cánh đồng Mô-áp, bà Na-o-mi trở về cùng với con dâu người Mô-áp là Rút. Họ đã đến Bê-lem vào đầu mùa gặt lúa mạch.
2/ Phúc Âm: 34 Khi nghe tin Đức Giê-su đã làm cho nhóm Xa-đốc phải câm miệng, thì những người Pha-ri-sêu họp nhau lại.
35 Rồi một người thông luật trong nhóm hỏi Đức Giê-su để thử Người rằng:
36 “Thưa Thầy, trong sách Luật Mô-sê, điều răn nào là điều răn trọng nhất?”
37 Đức Giê-su đáp: “Ngươi phải yêu mến Đức Chúa, Thiên Chúa của ngươi, hết lòng, hết linh hồn và hết trí khôn ngươi.
38 Đó là điều răn quan trọng nhất và điều răn thứ nhất.
39 Còn điều răn thứ hai, cũng giống điều răn ấy, là: ngươi phải yêu người thân cận như chính mình.
40 Tất cả Luật Mô-sê và các sách ngôn sứ đều tuỳ thuộc vào hai điều răn ấy.”
________________________________________
GIỚI THIỆU CHỦ ĐỀ: Mến Chúa, yêu người.
Ngày xưa, khi còn ở Việt-nam, các con dâu rất sợ mẹ chồng và sợ làm dâu cho gia đình chồng, vì có những bà mẹ chồng rất khắc nghiệt. Họ quan niệm phải trả thù con dâu, vì ngày xưa khi làm dâu, họ cũng từng bị đối xử như vậy. Ngày nay, bên các xứ Âu Mỹ này, các mẹ chồng lại sợ con dâu, và nhiều còn gọi là “bà dâu.” Họ sợ con dâu bầy ra những lý do để cho họ vào viện dưỡng lão, và nhất là sợ con dâu sẽ ly dị để con trai mình phải ở góa. Cả hai thái cực đều quá đáng, và cả mẹ chồng lẫn con dâu Công Giáo cần phải thay đổi thái độ. Khi đối xử với nhau xung khắc như thế, họ đã không giữ giới răn “mến Chúa yêu người” như Chúa dạy. Ngoài ra, họ còn đặt con trai hay người chồng của họ vào vị thế phải điên đầu chọn lựa giữa “bên tình, bên hiếu.” Chọn bên nào cũng không được vì Thiên Chúa đòi phải chọn cả hai.
Các Bài Đọc hôm nay cung cấp các chất liệu cho mọi người, cách riêng mẹ chồng con dâu, những chất liệu để suy tư. Trong Bài Đọc I, tác giả cho chúng ta một mẫu gương tuyệt vời về mối liên hệ giữa mẹ chồng Naomi và con dâu Ruth. Bà Naomi phải cư xử với con dâu đặc biệt thế nào, đến nỗi khi con trai của Bà chết rồi mà nàng Ruth có thể thưa với Bà: “Xin mẹ đừng ép con bỏ mẹ mà trở về không theo mẹ nữa, vì mẹ đi đâu, con đi đó, mẹ ở đâu, con ở đó, dân của mẹ là dân của con, Thiên Chúa của mẹ là Thiên Chúa của con.” Trong Phúc Âm, khi một kinh sư đến hỏi thử Chúa Giêsu: “Thưa Thầy, trong sách Luật Moses, điều răn nào là điều răn trọng nhất?” Chúa Giêsu đã tuyên bố rõ ràng hai giới răn: Mến Chúa, yêu người.
KHAI TRIỂN BÀI ĐỌC:
1/ Bài đọc I: Dân của mẹ là dân của con, Thiên Chúa của mẹ là Thiên Chúa của con.
1.1/ Hoàn cảnh đáng thương của bà Naomi: Tác giả kể: “Vào thời các thủ lãnh cai trị, một nạn đói xảy ra trong xứ. Có một người cùng với vợ và hai con trai bỏ Bethlehem miền Judah mà đến ở trong cánh đồng Moab. Rồi ông Elimelech, chồng bà Naomi, chết đi, còn lại bà Naomi và hai đứa con. Hai người này lấy vợ Moab, một người tên là Orpah, người kia tên là Ruth. Họ ở lại đó chừng mười năm. Rồi Mahlon và Chilion cả hai đều chết, còn lại bà Naomi mất chồng, mất con.”
Không thể sống trong cảnh góa bụa nơi đất khách quê người, bà Naomi quyết định bỏ cánh đồng Moab để trở về quê hương là Bethlehem, vì Bà nghe nói là Đức Chúa đã viếng thăm dân Người và cho họ có bánh ăn ở đó.
1.2/ Sự trung thành và kính mến mẹ chồng của bà Ruth.
(1) Lời khuyên của bà Naomi cho hai nàng dâu người Moab: Trước khi lên đường, bà Naomi gọi hai người con dâu tới mà nói với họ: vì hai con trai của Bà đã chết, và Bà cũng chẳng có người con trai nào nữa cho họ kết hôn; nên họ không có bổn phận phải đi theo Bà. Họ có thể ở lại quê hương của họ và tái hôn như lòng họ mong muốn.
(2) Phản ứng của hai nàng dâu ngoại quốc: Hai người con dâu lại oà lên khóc. Orpah ôm hôn từ giã mẹ chồng, còn Ruth thì cứ khắng khít theo bà. Bà Naomi nói: “Kìa chị dâu con trở về với dân tộc của nó và các thần của nó. Con cũng vậy, hãy theo chị dâu con mà về đi!” Ruth đáp: “Xin mẹ đừng ép con bỏ mẹ mà trở về, không theo mẹ nữa, vì mẹ đi đâu, con đi đó, mẹ ở đâu, con ở đó, dân của mẹ là dân của con, Thiên Chúa của mẹ là Thiên Chúa của con.”
Đây là một lời khuyên xứng đáng được người Do-thái cho vào lịch sử vì những lý do sau:
+ Tình cảm đặc biệt giữa mẹ chồng và nàng dâu: Mối liên hệ này thường không tốt đẹp. Để nàng Ruth có thể thốt lên những lời này, nhất là khi chồng nàng không còn nữa, đòi bà Naomi phải chiếm được cảm tình đặc biệt của con dâu mình.
+ Mối liên hệ giữa người Do-thái và người Moab: Truyền thống Do-thái có thói quen khinh thường mọi dân tộc khác; họ không muốn có liên hệ gì với những người dân ngoại. Để nàng Ruth có thể thốt lên câu “dân của mẹ là dân của con,” đòi bà Naomi đối xử với con dâu mình như một người Do-thái. Hơn nữa, đây cũng là điềm tiên báo khi Đấng Cứu Thế đến, sẽ không còn chia cách giữa người Do-thái và Dân Ngoại như thánh Phaolô mô tả.
+ Tình người giữa hai mẹ con dẫn nàng Ruth tới chỗ chấp nhận “Thiên Chúa của mẹ là Thiên Chúa của con.” Cuộc sống của bà Naomi đã trở nên gương sáng cho nàng Ruth biết và tin vào Thiên Chúa.
2/ Phúc Âm: Hai điều răn quan trọng nhất
2.1/ Kính mến Thiên Chúa trên hết mọi sự: Khi nghe tin Đức Giêsu đã làm cho nhóm Sadducees phải câm miệng, thì những người Pharisees họp nhau lại. Rồi một người thông luật trong nhóm hỏi Đức Giêsu để thử Người rằng: “Thưa Thầy, trong sách Luật Moses, điều răn nào là điều răn trọng nhất?” Đức Giêsu đáp: “Ngươi phải yêu mến Đức Chúa, Thiên Chúa của ngươi, hết lòng, hết linh hồn và hết trí khôn ngươi. Đó là điều răn quan trọng nhất và điều răn thứ nhất.”
Đây là điều răn thứ nhất trong Thập Giới mà Thiên Chúa ban cho người Do-thái qua ông Moses trên núi Sinai. Người Do-thái gọi điều răn này là Shema; và để cho khỏi quên, họ viết vào giấy rồi đeo nó trên đầu như thẻ kinh, và đựng vào hai cái hộp nhỏ để đeo trên hai cánh tay mỗi khi cầu nguyện. Ngoài ra họ còn dán trên cửa nhà và cửa thành, để nhắc nhở cho những ai qua lại phải nhớ. Một giới răn quan trọng và được dán khắp mọi nơi như thế, mà các kinh-sư và biệt-phái còn hỏi Chúa Giêsu! Chúng ta không tìm thấy lý do nào khác ngoài lý do họ khinh thường Chúa.
Điều răn này tuy dễ để nhớ, nhưng không dễ để thi hành, cho cả người Do-thái xưa lẫn các Kitô hữu ngày nay. Người Do-thái biết phải kính mến Thiên Chúa trên hết mọi sự, nhưng vẫn đúc bê vàng để thờ hay chạy theo các thần ngoai bang khác. Người tín hữu ngày nay vẫn đặt các thứ thần khác lên trên Thiên Chúa như các thần: tiền, danh vọng, chức quyền, khoái lạc … Họ có thể bỏ lễ Chủ Nhật hay các việc thờ phượng để làm việc, coi football, đi du lịch …
2.2/ Yêu người thân cận như chính mình: “Còn điều răn thứ hai, cũng giống điều răn ấy, là: ngươi phải yêu người thân cận như chính mình. Tất cả Luật Moses và các sách ngôn sứ đều tuỳ thuộc vào hai điều răn ấy.” Hai luật “mến Chúa, yêu người” không thể tách rời nhau, nhưng bổ xung cho nhau. Thánh Gioan tuyên bố: Ai nói mình mến Chúa mà không yêu anh em là kẻ nói dối, và sự thực không có nơi người ấy.
ÁP DỤNG TRONG CUỘC SỐNG:
– Khi con dâu thương mẹ chồng là nàng thương chồng. Điều răn thứ tư dạy phải thảo hiếu cả bố mẹ ruột lẫn bố mẹ chồng; đừng ích kỷ chỉ biết thảo hiếu bố mẹ ruột của mình mà thôi.
– Khi mẹ chồng thương con dâu là thương con trai mình. Các bà mẹ đừng bao giờ để con trai mình phải chọn giữa mẹ và vợ. Thiên Chúa muốn con mình vừa phải thảo hiếu cha mẹ, vừa phải trung thành với vợ cho đến chết.
– Kính mến Thiên Chúa là phải yêu thương tha nhân và giữ các giới răn của Ngài.
LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP
Friday in the twentieth week of the Ordinary Time1
Viết bởi LM. Anthony Đinh Minh Tiên, OP
FRIDAY OF THE 20 OT1
Readings: Ruth 1:1, 3-6, 14b-16, 22; Mt 22:34-40.
1/ First Reading: RSV Ruth 1:1 In the days when the judges ruled there was a famine in the land, and a certain man of Bethlehem in Judah went to sojourn in the country of Moab, he and his wife and his two sons. 3 But Elimelech, the husband of Naomi, died, and she was left with her two sons. 4 These took Moabite wives; the name of the one was Orpah and the name of the other Ruth. They lived there about ten years; 5 and both Mahlon and Chilion died, so that the woman was bereft of her two sons and her husband. 6 Then she started with her daughters-in-law to return from the country of Moab, for she had heard in the country of Moab that the LORD had visited his people and given them food. 14 Then they lifted up their voices and wept again; and Orpah kissed her mother-in-law, but Ruth clung to her. 15 And she said, “See, your sister-in-law has gone back to her people and to her gods; return after your sister-in-law.” 16 But Ruth said, “Entreat me not to leave you or to return from following you; for where you go I will go, and where you lodge I will lodge; your people shall be my people, and your God my God; 22 So Naomi returned, and Ruth the Moabitess her daughter-in-law with her, who returned from the country of Moab. And they came to Bethlehem at the beginning of barley harvest.
2/ Gospel: RSV Matthew 22:34 But when the Pharisees heard that he had silenced the Sadducees, they came together. 35 And one of them, a lawyer, asked him a question, to test him. 36 “Teacher, which is the great commandment in the law?” 37 And he said to him, “You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind. 38 This is the great and first commandment. 39 And a second is like it, You shall love your neighbor as yourself. 40 On these two commandments depend all the law and the prophets.”
________________________________________
I. THEME: Love God and people
In Vietnam and in times past, the daughter-in-law is fearful of her mother-in law and to serve her husband’s family because there are many harsh mothers-in-law. They think they must be hard on their daughter-in-law, because they were maltreated as such by their mother-in-law. Today, especially in European and American countries, the mother-in-law is fearful of her daughter-in-law, some even call their daughter-in-law as the “mother-in law!” They fear their daughter-in-law shall invent reasons to put them in the nursing home; especially fear that they shall divorce their son. Both extremities must be avoided, and both mothers-in-law and daughters-in-law need to change. When they treat each other as such, they didn’t keep two most important commandments as Jesus teaches, “Love God and others.” Moreover, by acting as such, they put their son or husband in a difficult situation to choose “either mother or wife.” He can’t choose either one because God commands him to choose both.
Today readings provide materials for all people to meditate, especially mothers and daughters-in-law. In the first reading, the author gives us an excellent exemplar about the relationship between Naomi, the mother-in-law and Ruth, her daughter-in-law. Naomi must treat Ruth in a generous way so that even when her son passed away, Ruth could still said to her, “Entreat me not to leave you or to return from following you; for where you go I will go, and where you lodge I will lodge; your people shall be my people, and your God my God.” In the Gospel, when a scribe came and tested Jesus with the question, “Teacher, which is the great commandment in the law”? Jesus clearly declared to him: to love God above all and to love neighbors as yourself.
II. ANALYSIS:
1/ Reading I: “Your people shall be my people, and your God my God.”
1.1/ Naomi’s difficult situation: The author reported her difficult situation as follows, “In the days when the judges ruled there was a famine in the land, and a certain man of Bethlehem in Judah went to sojourn in the country of Moab, he and his wife and his two sons. But Elimelech, the husband of Naomi, died, and she was left with her two sons. These took Moabite wives; the name of the one was Orpah and the name of the other Ruth. They lived there about ten years; and both Mahlon and Chilion died, so that the woman was bereft of her two sons and her husband.”
Naomi can’t live as a widow in a foreign land, so she decided to leave Moab to return to Bethlehem, her native country because she heard that God visited His people and gave them bread there.
1.2/ Ruth’s love and reverence for Naomi, her mother-in-law.
(1) Naomi’s advice for her two daughters-in-law: Before returning to her country, Naomi called her two daughters-in-law and said to them that since her two sons passed away, and she has no other son for them to marry, so they have no obligation to follow her. They can stay back in Moab, their country, and remarry if they would like to.
(2) The reactions of two foreign daughters-in-law: Both of them “lifted up their voices and wept again; and Orpah kissed her mother-in-law, but Ruth clung to her.” Naomi said to Ruth, “See, your sister-in-law has gone back to her people and to her gods; return after your sister-in-law.” But Ruth said, “Entreat me not to leave you or to return from following you; for where you go I will go, and where you lodge I will lodge; your people shall be my people, and your God my God.”
This is the statement which is deserved to put in the historical book by the Israelites due to the following reasons:
– A special relationship between the mother and the daughter-in-law: This kind of relationship used to be bitter. In order for Ruth to say these words, especially when her husband no longer lives, Naomi must gain Ruth’s special sympathy.
– A good relationship between the Israelites and the Moabites: Jewish tradition has a habit of insulting other nations; they don’t want to have any relation with the Gentiles. In order for Ruth to say, “Your people are my people,” required Naomi to treat her daughter-in-law as a Jew. Moreover, this is also a prophecy which predicts that when the Messiah comes, there shall no longer a separation between the Jews and the Gentiles, as Paul described.
– The special relationship between them led Ruth to believe in Naomi’s God, “Your God is my God.” Naomi’s life became an exemplar for Ruth to believe in God.
2/ Gospel: Two most important commandments
2.1/ Love God above all: “When the Pharisees heard that he had silenced the Sadducees, they came together. And one of them, a lawyer, asked him a question, to test him. “Teacher, which is the great commandment in the law”? And he said to him, “You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind. This is the great and first commandment.”
This is the first of the Ten Commandments which God gave to the Israelites through Moses on Sinai Mountain. The Israelites calls this commandment “Shema.” To help them to remember it, they write it on paper and wear it as the phylactery on their forehead, or put them into two little boxes and wear them on their arms every time they pray. Moreover, they also put it on the doorposts and the city gates to remind all people who pass by it. Such an important commandment which is put everywhere and the scribes and Pharisees still asked Jesus! There is no reason other than they insulted Jesus.
This commandment, though is easily remembered, but is difficult to fulfill for both the Israelites and the Christians today. The Israelites knew they must love God above all, but still made a golden calf to worship or to chase after foreign gods. Many of today Christians still put other things above God, such as: money, fame, position and pleasure. They can skip Sunday worship to work, to see football games or to be on cruises.
2.2/ To love neighbors as yourself: Jesus continues, “And a second is like it. You shall love your neighbor as yourself. On these two commandments depend all the law and the prophets.”
These two important commandments can’t be separated but depended on each other; whoever loves God, also loves his neighbors; the reverse is also true. St. John clearly stated, “If any one says, “I love God,” and hates his brother, he is a liar; for he who does not love his brother whom he has seen, cannot love God whom he has not seen” (1 Jn 4:20).
III. APPLICATION IN LIFE:
– When the daughter-in-law loves her mother-in-law, she loves her husband. The fourth of the Ten Commandments teaches her to honor both her parents and her husband’s parents.
– When the mother-in-law loves her daughter-in-law, she loves her own son. A mother shouldn’t put her son in difficult situation which is to choose either his mother or his wife. God wants him to both honor his parent and be loyal to his wife until death.
– To love God means to love others and to keep all His commandments.